Businessgroei

Bedenk opnieuw hoe de supply chain de aandrijver van groei in business kan zijn. Dat was het thema van analistenbureau Gartner tijdens hun jaarlijkse conferentie in Londen eind september. Analist Michael Burkett noemde als goed voorbeeld de geslaagde lancering van gekoelde frappuccino door Starbucks in 18.000 winkels ondanks de logistieke problemen door de vulkaanuitbarsting in IJsland en tegelijkertijd de enorme vraag door de heersende warmtegolf in de VS. Op zich was het thema van Gartner interessant, maar helaas kwam onvoldoende naar voren hoe de beoogde omzetgroei is te vinden.

 

In dezelfde week van het genoemde congres in september ging ik voor het eerst op zakentrip naar Istanboel. In deze gigantische metropool organiseerden wij samen met Nederlandse partners Slimstock, DSV Solutions, Ortec, MP Objects, Involvation en Finavista voor het eerst de International Supply Chain Summit Istanbul. Als ondernemers zagen wij namelijk de nodige mogelijkheden voor business in Turkije, het derde snelst groeiende land van de wereld. Volledig geïnspireerd door de energie van Istanboel keerde ik terug naar het richtingloze Nederland.

Het congres was een groot succes met ruim 150 deelnemers vanuit Turkije, maar ook ver daarbuiten. Zelf had ik westerse VP’s supply chain van Johnson & Johnson, Adidas en Diageo voor het congresprogramma geregeld. Ze hadden alle drie uitstekende presentaties gegeven met een duidelijke visie hoe hun supply chains bijdragen aan omzetgroei. Maar ik was positief overdonderd door de excellente presentaties door de supply chain-directeuren van de Turkse bedrijven Vestel en Tofaş. Tot voor kort had ik nog nooit gehoord van deze producenten van respectievelijk tv’s en auto’s. Maar in hun presentaties lieten ze zien hoe ver ze zijn in de strategische toepassing van supply chain management met een duidelijke focus op flexibiliteit en responsiviteit door strakke Sales & Operations Planning en intelligent leveranciersmanagement.

Naar aanleiding van mijn trip naar Istanboel heb ik besloten naast het Nederlandse Supply Chain Magazine en de Europese kwartaaleditie Supply Chain Movement volgend jaar ook een eerste special in het Turks uit te geven. Ik weet wel dat een spoedcursus Turks en een goede, betrouwbare drukker in Istanboel noodzakelijk zijn om de supply chain van mijn businessgroei in dat land vorm te geven.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl