Businessgame verbetert supply chain Accell

Accell

Hoe zorg je voor een betere onderlinge samenwerking bij het aansturen van de supply chain? Dat was de vraag waarvoor de Nederlandse fietsenproducent Accell Group zich gesteld zag. Een businessgame bracht uitkomst.

Met een fietsenmarkt die sterk in beweging is, besloot Accell intern een reorganisatie door te voeren, meldt MT.nl. Een betere coördinatie van de supply chain van de verschillende werkmaatschappijen moest flinke voordelen opleveren, omdat veel merken dezelfde onderdelen gebruiken. Door de centrale inkoop van bijvoorbeeld remsystemen, naven en brackets bij een beperkt aantal toeleveranciers zouden lagere prijzen en betere leveringsvoorwaarden bedongen kunnen worden.

HR-directeur Frank Keepers van Accell: ‘Bij de start van het veranderproject vroeg ik me af hoe we de betrokken managers en teamleden de veranderingen duidelijk konden maken. Ik zocht een middel om het de mensen op een uitdagende manier zelf te laten ervaren.’ Een businessgame bracht uitkomst, ontworpen door spelsimulatie-ontwikkelaar InContext. Het afgelopen jaar speelden een kleine honderd managers en teamleden de game; de raad van bestuur en hoofddirectie als eersten.

Concurrerende teams

Voor het spelen van de businessgame wordt steeds een dag uitgetrokken. De deelnemers zijn daarbij verdeeld in twee concurrerende teams. In hun strijd om de winst leren ze gaandeweg steeds beter te scoren. Dat kan bijvoorbeeld door inkoop en planning te stroomlijnen, door beter met het hoofdkantoor samen te werken of door de deadlines waarop de contracten met de leveranciers gebaseerd zijn, te halen. In elke volgende ronde van het spel leren ze zo beter rekening te houden met elkaars belangen.

De businessgame wordt door Accell regelmatig geëvalueerd, om het spel relevant en actueel te houden. ‘Ik kan me moeilijk voorstellen dat er grote bedrijven zijn waarvoor businessgames níet interessant zijn’, aldus Keepers in MT. ‘Grote bedrijven zijn gecompliceerde organisaties, hebben veel divisies en werkmaatschappijen en worden vaak geconfronteerd met grote veranderingen of snelle groei. Ze moeten hun mensen daarin mee zien te nemen. Spelsimulaties zijn bij uitstek een middel om dat te ondersteunen.’

Bron: MT.nl