Business apps concurrentiefactor van belang in logistiek

Negen van de tien experts beschouwen business apps als een belangrijke concurrentiefactor in internationale handel en logistiek. Dat blijkt uit een onderzoek naar de functie van zakelijke apps op het vlak van internationale handel, logistiek en supply chain management. De meeste respondenten (86,7%) zijn het erover eens dat het belang van apps voor deze vakgebieden blijft groeien.

Dat is te lezen in de Global Trade Management Agenda 2017, een studie van softwarebedrijf AEB in samenwerking met de Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW) in Stuttgart. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête die werd uitgevoerd onder 330 experts uit de logistiek, internationale handel en supply chain management.

‘De resultaten laten zien dat het onderwerp bijzonder relevant is en dat we nog maar aan het begin van een dynamische ontwikkeling staan’, zegt prof. dr. Dirk H. Hartel, hoofd van de Department of Business Administration Service/Logistics Management aan de DHBW Stuttgart. ‘De respondenten beamen dit, ook al worden zakelijke apps op dit moment nog niet in veel bedrijven gebruikt.’

Pioniersrol voor logistiek

In totaal 17,6 procent van de respondenten geeft aan al apps in supply chain management, logistiek of internationale handel te gebruiken. Nog eens 21,1 procent is van plan om mobiele apps te implementeren. Logistiek speelt een pioniersrol als het gaat om het gebruik van apps, samen met de disciplines administratie, verkoop en marketing. Daartegenover staat dat apps niet of nauwelijks een rol spelen in financiën (4,7%) en in inkoop (10,2%).

In de logistiek ligt de focus van de gebruikte apps op het zoeken en verschaffen van technische informatie (28,4%). Daarnaast zijn apps relatief wijdverbreid in transportmanagement. Meer dan een kwart van de respondenten gebruikt apps voor het monitoren van transport (26,1%), iets meer dan een vijfde voor vlootbeheer (28,4%). Nog eens 20,4% van de logistiek managers gebruikt apps voor containerbeheer.

Gebruik van mobiele tools is een stuk zeldzamer in andere logistieke gebieden, als ordermanagement, personeelsplanning of laden van vrachtauto’s. Eén op de drie respondenten uit alle toepassingsgebieden wil in de toekomst apps gaan gebruiken.

Internationale handel

Het onderzoek richtte zich ook op het gebruik van apps in internationale handel. Screening tegen terreurlijsten is de meest gebruikte toepassing hier: bijna 29,4 procent van de respondenten gebruikt hiervoor apps; 33,8 procent is dat in de toekomst van plan. Voor exportcontrole is het gebruik van mobiele apps nog zeldzaam, hoewel 36,8 procent van de respondenten van plan is hierin verandering te brengen.

Ook in douanemanagement zullen zakelijke apps steeds breder worden toegepast. Momenteel worden apps nog maar door een vijfde van de bedrijven gebruikt voor bijvoorbeeld classificatie, maar bijna 50 procent heeft plannen daarvoor. Transparantie (46,9%), flexibiliteit (46,4%) en controle (46,0%) zijn de belangrijkste voordelen van mobiele apps voor bijna de helft van de respondenten. In totaal 30,4 procent zegt dat apps zeer waarschijnlijk zullen bijdragen aan concurrentievoordeel.