Bumble Bee Foods maakt met blockchain productieketen tonijn transparant
Bumble Bee Foods maakt de productieketen van zijn geelvintonijn transparant met behulp van SAP Cloud Platform Blockchain. Het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf wil met de technologie van SAP de consument meer inzicht geven in de wijze waarop het bedrijf de vis ‘van oceaan tot bord’ verwerkt. Hiermee speelt het bedrijf in op de vraag naar meer transparantie in de voedselketen.
Kopers van de tonijn kunnen met hun smartphone een QR-code op de verpakking van de vis scannen. Op die manier krijgen ze inzicht in de reis die de vis aflegt vanuit de Indische Oceaan naar het schap. Bumble Bee Foods biedt openheid over de omvang van de vangst, het vangstpunt en de vloot die de vis heeft gevangen. Ook geeft de fabrikant informatie over de authenticiteit, versheid, veiligheid, Fairtrade-visserijcertificering en duurzaamheid van de betreffende vangst. De blockchaintechnologie stelt bedrijven als Bumble Bee Foods in staat een supply chain-geschiedenis te creëren die ongevoelig is voor fraude.
‘Met deze technologie kunnen wij het complete verhaal van iedere afzonderlijke tonijn vertellen aan de rest van de wereld. Ondertussen verzekeren we dankzij die transparantie een fatsoenlijke levensstandaard voor alle betrokkenen in de gehele keten. Consumenten weten bovendien zeker dat de vis vers is en dat hij eerlijk is ingekocht in lijn met onze verplichtingen tegenover de International Seafood Sustainability Foundation’, meldt Tony Costa, Chief Information Officer bij Bumble Bee Foods.
Revolutie in de voedselindustrie
‘Deze toepassing is een voorbeeld van hoe blockchain een revolutie in de voedselindustrie teweegbrengt’, zegt Oliver Betz, wereldwijd voorzitter en Senior Vice President van SAP Innovative Business Solutions, onderdeel van SAP Digital Business Services. ‘Samenwerkingen als deze zorgen voor transparantie en traceerbaarheid in de hele voedselketen. Van de oceaan, via de koelketen, tot het magazijn, de winkel en ons bord. Door ondernemingen als Bumble Bee Foods te helpen, versterken we het consumentenvertrouwen en voldoen we aan de vraag naar meer inzicht en openheid.’