Britse winkelketen Marks & Spencer transformeert

Marks & Spencer (M&S) transformeert van een typisch Britse winkelketen in een internationale winkelier met Britse roots, die vooral producten via internet verkoopt. De fysieke winkels zijn dan vlaggenschepen waar klanten komen om ideeën op te doen, kleding te voelen en eten te proberen. Dat schrijft het FD op 20 februari 2014.

Al dertien jaar geleden maakte M&S bekend ale winkels op het vaste land te sluiten. De Nederlandse topman Marc Bolland heeft dat nooit begrepen. ‘Een nieuwe bestuursvoorzitter besloot zich toen te concentreren op Engeland en te investeren in IT en Logistiek. Maar Nederland maakte winst.’ Volgens hem had de winkel nooit gesloten mogen worden. Het beeld dat Nederlandse klanten alleen afkwamen op de Britse lekkernijen is niet correct.

Recentelijk maakte M&S zich los van Amazon. Veel omzetgroei moet van het internet komen en er komen alleen nieuwe winkels waar de keten al eerder succesvol was. Bolland zette in het Verenigd Koninkrijk een distributiecentrum voor e-commerce neer waar ‘twaalf Boeings 747 kunnen staan zonder dat ze elkaar raken’.