Brexit biedt fuserende koeltransporteurs kansen

koeltransporteurs

Koeltransporteurs Visbeen en Post-Kogeko gaan fuseren. Voor de nieuwe transportcombinatie is de Britse markt veruit de grootste. Van de gezamenlijke omzet, 150 miljoen euro, komt bijna de helft hier vandaan. Toch speelde de brexit geen rol in de onderhandelingen. De verwachting is dat deze op termijn zelfs een voordeel kan opleveren voor de nieuw gevormde Daily Logistics Group (DLG).

De familiebedrijven Visbeen en Post-Kogeko werkten al jaren met elkaar samen in een joint venture. Visbeen, gevestigd op Goeree Overflakkee, is specialist in verstransport en bevroren voedingsmiddelen als vlees en frites, Post-Kogeko uit Maasdijk houdt zich behalve met verstransport ook bezig met winkeldistributie en containers. Met de fusie wordt DLG een top-20-speler in de Nederlandse logistieke dienstverlening.

Financieel bestuurder Harald Lourens laat in het FD weten dat eventuele brexit-chaos in de eerste periode vermoedelijk schadelijk zal zijn en zich wat dat betreft op het ergste voor te bereiden. ‘Maar op langere termijn kan de brexit ook een voordeel zijn voor ons. Er zullen Nederlandse transporteurs zijn die nu in meerdere landen actief zijn en die zullen besluiten niet meer op het VK te rijden.’

Routes slimmer plannen

De voorgenomen fusie moet de continuïteit van de familiebedrijven waarborgen en de positie op de arbeidsmarkt versterken. ‘Het vinden van goede chauffeurs is een gigantisch probleem geworden’, meldt Lourens in het FD. ‘Het is een schaars beroep aan het worden. Er zijn al bedrijven die om die reden minder trucks op de weg willen hebben.’

Visbeen en Post-Kogeko tellen samen momenteel 375 chauffeurs. Met de fusie wordt gehoopt dat beide bedrijven slimmer kunnen gaan plannen. ‘Door netwerken over elkaar te leggen, kun je slimmere routes gaan volgen en minder transportkilometers maken’, aldus Lourens.

In tegenstelling tot veel grote logistiek dienstverleners heeft de fusiegroep geen eigen warehouse of opslag. Pallets met vlees, groente en fruit worden ’s ochtends bij de klanten opgehaald en direct naar de ferry in Hoek van Holland gebracht om de volgende ochtend in het koelvak van de supermarkt te belanden.

Bron: FD