Brabander maakt naam met basics van bamboe

Jeroen Adriaans (29) weet het zeker: bamboe is het textiel van de toekomst. De duurzame grondstof vormt dan ook de basis voor een onderkledinglijn voor mannen die de ondernemer in 2014 startte. Inmiddels doet zijn Bamigo goede zaken met de online verkoop van shirts, shorts en sokken vervaardigd uit bamboe.

Door Henrieke Wagenvoort

‘Bamigo is ontstaan vanuit de overtuiging dat er een comfortabeler en duurzamer alternatief is voor onze dagelijkse kleding’, aldus Adriaans. ‘Het laat zien dat duurzame producten ook trendy en hip kunnen zijn doordat er extra veel aandacht is besteed aan pasvorm en design. Dit, in combinatie met de unieke kenmerken van bamboe, maakt Bamigo onderscheidend.’ De bedrijfsnaam is overigens een samentrekking van de woorden bamboe en amigo, verklaart de Brabantse ondernemer.

Hoogwaardig design

Adriaans, met een achtergrond in het bankwezen, had als uitgangspunt voor de onderkleding van Bamigo dat het comfortabel moest zijn en met een hoogwaardig design. De toepassing van bamboe als grondstof maakt volgens hem de T-shirts, boxershorts en sokken zacht, sterk, strijkvrij, super-absorberend en ongevoelig voor gele vlekken. Een ander uniek kenmerk van de grondstof is dat het transpiratie tegengaat. Mooi meegenomen bij dat alles is dat het gebruik van bamboe ook nog eens goed is voor het milieu.

Adriaans: ‘De bamboe-viscose die wij voor onze kleding gebruiken, is volledig afbreekbaar. Conventioneel textiel is erg belastend voor het milieu. De katoenteelt is verantwoordelijk voor bijna 14 procent van alle chemicaliën die wereldwijd in de landbouwindustrie worden gebruikt. Daarnaast is er zo’n 10.000 liter kunstmatige bewatering nodig om een kilo katoen te produceren. Bamboe is daarentegen duurzaam. Het groeit op natuurlijke wijze. Sommige soorten zelfs meer dan een meter per dag.’

BamigoOp order geproduceerd

Bij Bamigo wordt alleen op order geproduceerd. De benodigde bamboe haalt Adriaans uit China; de kleding wordt echter gemaakt in Turkije. ‘Hierdoor kunnen we sneller schakelen. Wanneer het nodig is, kunnen we binnen enkele uurtjes daar zijn’, aldus Adriaans. Dat Bamigo alleen online verkrijgbaar is, is een bewuste keuze. ‘Omdat we de hoogste kwaliteit en afwerking willen bieden tegen een marktconforme prijsstelling is het niet mogelijk onze producten in winkels aan te bieden’, zegt Adriaans.

Bamigo heeft een eigen magazijn in Son en Breugel, van waaruit de klanten beleverd worden. De verzending gebeurt overigens in speciale, duurzame verpakkingen die zo zijn ontworpen dat ze door iedere brievenbus passen. Handig, omdat de consument dan ook niet thuis hoeft te zijn bij aflevering van zijn basics.
www.bamigo.com