Bolsius zoekt oplossingen voor tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Kaarsenproducent Bolsius wordt hard geraakt door het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in Europa. Door nóg verder vooruit te plannen en te produceren én de magazijnen nog voller te zetten, hoopt supply chain manager Bas Kersten alle kaarsen toch tijdig te kunnen leveren.

De verkoop van kaarsen kent in de wintermaanden een enorme piek. Van september tot december worden er gemiddeld vijf keer zoveel verkocht dan in de overige maanden; anderhalf keer zoveel ook dan er geproduceerd kunnen worden. Het tijdig leveren van de kaarsen is daardoor al complex. Nog lastiger wordt de situatie door het huidige gebrek aan vrachtwagenchauffeurs, meldt Kersten in vakblad Evofenedex Logisticx.

Enorme voorraadpiek

Volgens de supply chain manager betekent dat dat een groot deel van de kaarsen die in oktober en november verkocht worden, al in april en mei moeten worden geproduceerd. ‘Anders kunnen we simpelweg niet aan de vraag voldoen. Al die kaarsen moeten vervolgens ook worden opgeslagen, waardoor we tussen april en mei een enorme voorraadpiek hebben’, schetst Kersten de situatie.

De twee seizoenen brengen ook met zich mee dat de Bolsius-klant zijn schappen twee keer per jaar wisselt. Kersten: ‘Dat kan betekenen dat wij voor één klant in soms wel 2000 winkels in een klap moeten zorgen voor nieuwe bevoorrading.’ Een goede planning is daarbij onmisbaar, ook voor wat betreft het transport. ‘We doen er alles aan om het hele proces strak en tijdig te plannen met onze logistiek dienstverlener.’

Andere vormen van vervoer

Vanwege de grote fluctuatie in zowel opslag als vervoer, besteedt Bolsius beide uit aan een derde partij. Het chauffeurstekort raakt Bolsius daardoor echter hard. Kersten neemt daarom een aantal maatregelen. ‘We gaan in ieder geval nog verder vooruitplannen en magazijnen nog voller zetten.’ Ook onderzoekt hij het gebruik van andere vormen van vervoer, zoals de trein tussen Polen en Nederland.

Bron: Evofenedex Logisticx