Bol.com wordt logistiek dienstverlener

Bol.com heeft op 22 januari 2015 tijdens de Webwinkel Vakdagen bekendgemaakt een logistieke service te ontwikkelen voor zakelijke verkooppartners: ‘Logistiek via Bol.com’. Met deze nieuwe service kunnen ondernemers die via Bol.com verkopen hun totale fulfilment uitbesteden voor de orders die zij via de webwinkel ontvangen. Bol.com neemt hierbij, naast de orderverwerking en betaling, ook de in- en opslag, het verpakken en verzenden en de retourafhandeling van de verkooppartner over.

De nieuwe service van Bol.com maakt het ook mogelijk een uit meerdere artikelen bestaande bestelling, afkomstig van verschillende verkooppartners, als één pakketje te bezorgen bij de klant. Bol.com start de logistieke service binnenkort met een geselecteerd aantal verkooppartners en verwacht begin 2016 de service vervolgens breed aan te kunnen bieden in Nederland en België.

Logistiek centrum

Wanneer een verkooppartner gebruikmaakt van ‘Logistiek via Bol.com’ krijgt zijn voorraad een plekje in het logistiek centrum van de webwinkel. Bestelde artikelen worden volledig opgenomen in het reguliere distributieproces van Bol.com. Zo kunnen artikelen binnen 24 uur thuis bij de klant of bij een Bol.com-afhaalpunt bezorgd worden. Ongeacht bij welke verkooppartner van Bol.com de consument heeft gekocht, retourneren gaat altijd via de gratis retourservice van de webwinkel, waarbij retourneren via afhaalpunten ook mogelijk is. De partner blijft overigens gewoon de verkopende partij en is met de bedrijfsnaam zowel bij de bestelling als de bezorging zichtbaar voor de klant.

Twaalfduizend verkoopaccounts

Inmiddels hebben al meer dan twaalfduizend Nederlandse en Belgische ondernemers een verkoopaccount aangemaakt bij Bol.com. Eén op de zes bestellingen bij Bol.com verloopt in samenwerking met een verkooppartner. Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com: ‘Een snelle en betrouwbare levering is voor onze klanten een van de belangrijkste redenen om bij Bol.com te kopen. Logistiek vormt voor veel bedrijven een drempel om te kunnen voldoen aan de alsmaar groeiende verwachtingen die consumenten hebben door continue ontwikkelingen in de markt. Goede logistiek vergt expertise en vaak hoge investeringen. Wij krijgen dan ook regelmatig de vraag van verkooppartners of wij hen logistieke ondersteuning kunnen bieden.’