Bol.com versus Amazon

Bol.com

Qua businessmodel lijken Bol.com en Amazon heel veel op elkaar. Maar de strategie van Bol.com is fundamenteel anders dan die van Amazon. Dat werd me eens te meer duidelijk toen ik in oktober mijn medewerking verleende aan de online uitzending van Bol.com voor hun belangrijkste verkooppartners in Nederland en België. De van oorsprong Nederlandse webwinkel vroeg me een korte presentatie te geven over de gekozen strategie van leidende bedrijven en hun bijbehorende e-fulfilment.

Het belang van externe verkopers, die via de webshop van Bol.com hun producten aanbieden, groeit harder dan dat van het zelf ingekochte assortiment, vertelde topman Huub Vermeulen. Bestelling van producten via de verkooppartners maakt meer dan de helft van zijn totale bedrijfsomzet uit. Bol.com behandelt deze externe verkopers dan ook echt als zakenpartners door openlijk met hen te delen wat de witte vlekken zijn in het assortiment van de webshop op basis van door consumenten ingevoerde zoektermen.

Dit doet Amazon absoluut niet. Ook geeft deze Amerikaanse gigant niet de garantie niet ook met eigen productvarianten op de markt te komen, in tegenstelling tot Bol.com. Op de vraag van een kijker of Bol.com na de uitbreiding van leveringen naar Wallonië ook de sprong naar Frankrijk zal maken, antwoordde Vermeulen resoluut dat dit nooit gaat gebeuren. Logisch, want in Frankrijk heeft Amazon een zeer zware kluif aan de grotere Franse webwinkel Veepee (tot 2019 Vente-Privee genaamd).

Retourzendingen

De strategie van intensieve samenwerking door Bol.com schept wel verwachtingen bij consumenten, die nu retourzendingen zelf met de externe verkooppartijen moeten afhandelen. Amazon is daar veel beter en soepeler in. Maar dat kan deze wereldwijde gigant zich financieel gemakkelijk permitteren. Ook krijgt Bol.com de kritiek van merkproducenten dat het bedrijf te langzaam optreedt tegen namaakproducten, die juist weer door de verkooppartners via het platform worden verkocht.

Traceerbaarheid van de herkomst van producten is cruciaal voor alle partijen: de consument, Bol.com, de verkooppartners en de merkproducenten. Ahold, het beursgenoteerde moederbedrijf van Bol.com, doet er mijns inziens goed aan de dochter actiever te ondersteunen met expertise in traceability, via het delen van slimme QR-codes met verkooppartners en merkproducenten. Daarmee kan Bol.com zich nog beter onderscheiden van Amazon.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl