Bol.com maakt dc klaar voor feestmaand

Bol.com zet zich alweer schrap voor de decemberdrukte. In Waalwijk is in het distributiecentrum van het webwarenhuis inmiddels een extra transportband geplaatst, net als 150 extra inpaktafels. Dat bericht het FD van 31 oktober 2016.

Met vier of vijf keer zoveel bestellingen als normaal is het in de maand december altijd weer een gekkenhuis bij Bol.com. De aanloop naar die gekte start doorgaans al half oktober, wanneer het zoekverkeer steeds meer toeneemt. De daadwerkelijke verkooppiek valt meestal op een maandag en wordt dit jaar verwacht op 28 november en 19 december, tussen negen en tien uur ’s avonds om precies te zijn.

De praktijk wijst uit dat de drukte aanhoudt tot vlak voor sinterklaas en Kerst. Hoewel Bol.com klanten adviseert vooral niet tot het laatst te wachten met bestellen, blijken die dát nu juist het grote voordeel van de internetwinkel te vinden. Toch gaat ook van deze lastminutebestellingen 99,9 procent op tijd de deur uit, meldt Bol.com. Vorig jaar werden op de drukste dag maar liefst 350.000 artikelen besteld!

Genoeg vrachtwagens

Waar Bol.com normaal de stelregel ‘voor twaalf uur besteld, de volgende dag in huis’ hanteert, kan hiervan bij topdrukte afgeweken worden. De consument wordt dan bijvoorbeeld gevraagd voor tienen te bestellen om het pakketje de volgende dag in huis te hebben. Alle bestelcijfers worden door Bol.com gedeeld met distributeur Docdata én met vervoerder PostNL, want er moeten uiteraard wel voldoende vrachtwagens inzetbaar zijn.

Waar op een reguliere dag op het Waalwijkse dc zo’n vierhonderd medewerkers rondlopen, zijn dat er in het hoogseizoen een dikke duizend, meldt het FD. Geluk bij een ongeluk is dat door het faillissement van V&D het centrum wat meer ruimte heeft gekregen. Angst dat de website onder de massale belangstelling bezwijkt, is er ook niet. Voor de IT heeft Bol.com driehonderd man beschikbaar.