BMW wil zelf batterijen voor elektrische auto’s produceren

BMW Group

Autofabrikant BMW overweegt zelf batterijen voor zijn elektrische auto’s te gaan produceren. Op die manier wil het concern de concurrentie het hoofd kunnen bieden. Probleem is echter dat er meer vraag nodig is om de productie rendabel te krijgen, meldt het FD van 5 maart 2016.

BMW vierde begin maart zijn honderdste verjaardag. En de Duitse autobouwer heeft net zijn beste jaar ooit achter de rug. Maar voorzichtigheid is geboden. Analisten van zakenbank Goldman Sachs waarschuwen dat de markt voor het ‘premiumsegment’ overvol is. De groei in China valt tegen. En aan Mercedes, dat de laatste tijd veel populaire nieuwe modellen op de markt bracht, heeft BMW bovendien een geduchte concurrent.

Op de markt voor elektrische auto’s moet BMW nu al een concurrent voor zich dulden: Tesla, die vorig jaar twee keer zo veel elektrische wagens verkocht als de autofabrikant uit München. ‘Het probleem van de elektrische BMW’s is de reikwijdte: na 140 kilometer moet je ze weer opladen’, schetst autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer in het FD. ‘Dat moeten er net als Tesla minstens 500 worden.’

Aankoopsubsidie elektrische auto’s

Reden voor BMW serieus te overwegen de batterijen niet langer uit het verre oosten te halen, maar ze voortaan zelf te produceren. Om die productie rendabel te krijgen, is echter wel meer vraag nodig. Topman Harald Krüger probeerde daarom onlangs de Duitse minister van financiën Wolfgang Schäuble – vooralsnog tevergeefs – te overtuigen van het nut van een aankoopsubsidie op elektrische auto’s.

Kenners vinden het een slimme zet van BMW. Of het voldoende helpt, is nog maar de vraag. Dudenhöffer is van mening dat BMW dynamischer moet worden en minder op kosten gestuurd. Want waar vroeger het ontwikkelingsteam van BMW verantwoordelijk was voor de inkoop, is er nu een apart inkoopteam opgericht. Dudenhöffer: ‘Dat team let natuurlijk veel meer op prijs. Daar krijg je niet de spannendste auto’s van.’