Blue Road Map uitkomst voor verladers

Verladers kunnen nu ook online op het water hun weg vinden. The Blue Road Map is de eerste, vrij toegankelijke online routeplanner die zowel de mogelijkheden voor containervervoer als bulkvervoer berekent. De routeplanner is een initiatief van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB).

De nieuwe tool kan routes berekenen in Nederland, België, grote delen van Duitsland en Noord-Frankrijk. Na het invoeren van een aantal basisgegevens op The Blue Road Map (herkomst, bestemming, soort en hoeveelheid lading, enz.) krijgt de verlader een reisadvies met daarin de mogelijkheden.

‘Kan ik van A naar B over water?’ Wat is de dichtstbijzijnde terminal of haven?’ ‘Wat is de reistijd op een bepaald traject?’ Volgens marketingmanager Wilco Volker krijgt het BVB bijna wekelijks dit soort vragen. ‘Deze informatie was tot voor kort moeizaam te vinden op het internet. Dat maakte de stap naar het vervoer over water minder transparant. The Blue Road Map geeft iedereen die zich oriënteert op de mogelijkheid om goederen over water te vervoeren op een heel praktische manier de eerste antwoorden.’

Het daadwerkelijke toepassen van binnenvaart in de logistieke keten blijft echter maatwerk. Voor vervolgstappen of gedetailleerd advies kunnen verladers contact opnemen met de logistiek experts van het BVB. Zij hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van bedrijven naar vervoer over water.

Rubber Resources

Recent maakte ook recyclingbedrijf Rubber Resources bekend jaarlijks achtduizend ton (425 containers) rubber over water te gaan vervoeren. Het bedrijf, gevestigd in de Beatrixhaven in Maastricht, verwerkt rubberafval tot halffabricaten bestemd voor de autobandenindustrie.

Dit rubber wordt vanuit diverse overzeese gebieden per container geïmporteerd en via de zeehaven van Antwerpen naar Maastricht vervoerd. Tot voor kort werd het transport tussen deze steden per vrachtwagen gedaan; sinds februari gebeurt dit per binnenschip via Containerterminal Stein. In Stein worden de goederen overgeslagen en vervolgens per truck naar Maastricht gebracht.

Een andere verlader die bekend maakte meer over water te gaan vervoeren, is Nutricia in Zoetermeer. Net als Rubber Resources is ook Nutricia ervan overtuigd dat The Blue Road een toegevoegde waarde heeft in de logistieke keten. Gezamenlijk halen beide bedrijven bijna vijfduizend vrachtwagenbewegingen van de weg. Hiermee worden niet alleen de wegen verder ontlast; het levert ook CO2-reductie op.

Nieuwe functionaliteiten

De huidige bètaversie van The Blue Road Map werd samen met softwareontwikkelaar Cofano uit Sliedrecht gebouwd. In de toekomst wil het BVB de routeplanner in fases verder uitbreiden. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, ook qua functionaliteiten. Hierbij wordt gedacht aan het toevoegen van containerlijndiensten, tankvaartterminals en het berekenen van CO2-besparing. Een bètaversie van The Blue Road Map staat online op http://www.blueroadmap.nl.