Blokker kiest voor omnichannel-platform Magnus

Blokker

Winkelketen Blokker kiest voor een IT-platform van Magnus om zijn omnichannel-ambities te verwezenlijken. Dit platform, OIL, helpt de retailer bij het optimaliseren van de klantenservice, verkopen en retouren, het ordermanagement en de ondersteuning voor productverrijking. Ook het verkopen en leveren vanuit verschillende voorraadlocaties wordt gerealiseerd door Magnus OIL.

Blokker, dat meer dan 430 winkels in Nederland en ruim 100 in België telt, maakte een moeilijke periode door. Inmiddels ontwikkelt de retailer zich echter steeds meer tot een moderne, omnichannel-retailer. Hervormingen van het logistieke netwerk leidden al tot sluiting van het distributiecentrum (dc) in Mijdrecht en eind dit jaar gaat ook het internet-dc in Gouda dicht. Alle logistieke activiteiten, zowel voor online als offline, worden dan gebundeld in het heringerichte dc in Geldermalsen.

Jaarlijks trekt Blokker zo’n 140 miljoen bezoekers, zowel via de winkels als de website. Het is nu zaak beide kanalen te stroomlijnen en de omnichannel-capaciteiten te verbeteren. Daarvoor wordt ook flink geïnvesteerd in de infrastructuur. Met OIL (Omnichannel Integration Layer), een IT-platform van adviesbureau Magnus, moeten betere resultaten behaald worden. OIL is een flexibele software-integratielaag die snel nieuwe e-commerce processen kan opzetten, waaronder backoffice-, sales- en supply chain-activiteiten.

Integratie van online met winkelprocessen

‘’De integratie van online met de processen in de winkel heeft veel aandacht gekregen tijdens het implementatieproject”, meldt Nander Stam, die vanuit Magnus Black – de tak die de OIL-implementaties verzorgt – verantwoordelijk is voor het projectmanagement. Als resultaat daarvan kunnen winkels nu worden ingezet als fulfilmentlocaties voor ‘collect from store’-bestellingen en online orders kunnen eenvoudig direct op de kassa’s worden ingegeven, zonder uit te hoeven wijken naar de webshop.

Andere retailers die gebruik maken van de OIL-oplossing van Magnus zijn onder meer America Today, JBC Fashion en Zeeman.

Bron: Consultancy.nl