Blokkades voor internationale supply chains

Strenge sancties en torenhoge invoerrechten werpen blokkades op voor internationale supply chains. Ze zorgen voor veel uitzoekwerk en grote documentstromen en leiden ertoe dat de fysieke grenzen – als ze al gepasseerd mogen worden – vaak vertragend werken. Sommige bedrijven proberen de blokkades te ontwijken, zoals de tomatentelers die via Turkije naar Rusland exporteren. De meeste bedrijven nemen echter geen risico en houden zich aan de regelgeving. De vraag is alleen hoe ze aan relevante informatie daarover komen.

Foot Locker Europe werd in augustus opeens geconfronteerd met een stijging van de Turkse invoerrechten op schoenen met maar liefst 50 procent. Het is een maatregel van de Turkse overheid om de eigen schoenenindustrie te beschermen. ‘Binnen twee weken nadat we hierover voor het eerst hadden gehoord, is de maatregel ingevoerd. Dat is zo snel, daartegen hebben we ons niet kunnen wapenen’, zegt Marco de Jong, director supply chain bij Foot Locker Europe.

Foot Locker heeft contact gezocht met de Federation of the European Sporting Goods Industry (FESI), de belangenvereniging die zetelt in Brussel. Ook heeft het retailbedrijf informatie proberen in te winnen bij lokale partners en bij leveranciers zoals Nike. ‘Terwijl in ons geval de maatregel averechts werkt voor de Turkse economie. De hogere invoerrechten gaan ten koste van de marge en dus van de winstgevendheid van onze winkels in Istanbul. Deze maatregel zou ons ervan kunnen weerhouden om te investeren in Turkije en nog meer winkels te openen’, verklaart De Jong.

Uitzonderingspositie

Jasper Helder van Baker & McKenzie is bekend met de Turkse maatregel. ‘Dergelijke importheffingen zijn vaak bedoeld om de eigen industrie te beschermen tegen dumping van goedkope buitenlandse producten’, legt de in internationale handel gespecialiseerde advocaat uit. ‘Meestal worden dergelijke maatregelen niet zomaar genomen en gaat daaraan een uitgebreid onderzoek vooraf. Bedrijven die door een importheffing dreigen te worden getroffen, kunnen aan een dergelijk onderzoek meedoen en om een uitzonderingspositie vragen. Soms kunnen goede afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld dat het bedrijf de betreffende producten niet beneden een bepaalde minimumprijs in de markt zet.’

Je moet als bedrijf maar net weten dat het land waarnaar je exporteert dergelijke maatregelen wil nemen en een onderzoek start. Dat beseft ook Helder. ‘Dat wordt meestal ook in Europa bekendgemaakt, maar heeft deels ook te maken met branchekennis. Je kunt natuurlijk proberen om na de invoering van de maatregel een uitzonderingspositie te claimen, alleen gaat er vaak een bepaalde periode overheen voordat een dergelijke claim in behandeling wordt genomen. En in sommige landen heb je gewoon geen recht van spreken meer als je niet al bij de start van het onderzoek betrokken was.’

De stijging van de invoerrechten kost Foot Locker niet alleen geld, maar heeft ook vertraging aan de grens opgeleverd. ‘Op het moment dat de maatregel werd ingevoerd, zijn ook de controles van de Turkse douane aangescherpt. Met een beetje pech levert dat zomaar twee weken vertraging op. Dat betekent dat de schappen in de winkels leeg raken en de verkoop stagneert’, signaleert De Jong.

Dit artikel is gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – november 2014

Lees het volledige artikel terug op tablet>>