‘Blockchain niet zaligmakend voor supply chain’

blockchain niet zaligmakend

‘Blockchain is niet zaligmakend voor organisaties die kampen met problemen in de toeleveringsketen.’ Dat stelt Sudhir Pai, Chief Technology Officer voor Financial Services bij Capgemini. De markt laat volgens hem fascinerende use cases zien die illustreren welke voordelen blockchain heeft voor de toeleveringsketen, maar de return on investment van blockchain is volgens hem nog niet gekwantificeerd en bedrijfsmodellen en -processen moeten hervormd worden. Ook zijn effectieve samenwerkingsverbanden binnen de toeleveringsketen nodig om een blockchain-strategie op te bouwen en ervoor te zorgen dat het zijn potentieel kan waarmaken.

In een nieuw rapport ‘Does blockchain hold the key to a new age of supply chain transparency and trust?’ concludeert Capgemini Research Institute dat de wereld tegen 2025 niet meer om blockchain heen kan: de technologie wordt onderdeel van mainstream business en ondersteunt toeleveringsketens wereldwijd. Door investeringen en partnerships zal de distributed ledger technologie (DLT) de maakindustrie, consumentenproducten en retailsector domineren. Dit luidt een nieuw tijdperk van transparantie en vertrouwen in, aldus het rapport.

In het rapport een overzicht van bedrijven en regio’s die zichzelf klaarstomen voor blockchain. Van alle organisaties die blockchain implementeren, doet slechts 3 procent dit op grote schaal en bevindt 10 procent zich in de pilotfase. De resterende 87 procent bevindt zich in het eerste stadium van de experimentele fase. De UK (22%) loopt voorop met grootschalige implementaties en pilots van blockchain. Nederland bevindt zich in de middenmoot met 9 procent. De koplopers zijn optimistisch dat blockchain zijn potentieel zal waarmaken en meer dan 60 procent gelooft zelfs dat blockchain de samenwerking met partners nu al verandert.

Kostenbesparing grootste drijfveer in Nederland

De grootste drijfveren voor Nederlandse bedrijven om te investeren in blockchain zijn kostenbesparing (100%), het verhogen van inkomsten (93%) en het beperken van risico’s (89%). De drijfveren van organisaties wereldwijd zijn anders, namelijk kostenbesparing (89%), beter kunnen traceren (81%) en het verbeteren van transparantie (79%). Gemotiveerd door de resultaten, willen koplopers de investeringen in blockchain de komende drie jaar met 30 procent vergroten.

Ondanks het optimisme rondom blockchain zijn er volgens het rapport nog steeds zorgen over het vaststellen van een duidelijke return on investment (ROI) en samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. De meerderheid (89%) van de Nederlandse organisaties ziet de regelgeving als een uitdaging voor het toepassen van blockchain-technologie. Het privacybeleid is volgens 82 procent van de Nederlandse bedrijven de grootste operationele uitdaging. De verhoudingen liggen anders bij organisaties wereldwijd.

Blockchain-hype omzetten naar realiteit

In het rapport zijn 24 use cases voor blockchain opgenomen, variërend van het verhandelen van emissierechten tot het beheren van leverancierscontracten en het voorkomen van namaakproducten. Het rapport benadrukt dat consumentenorganisaties zich met name richten op het traceren en identificeren van producten. Zo werken Nestlé, Unilever en Tyson Foods aan blockchain pilots. Retailers richten zich op online marktplaatsen en het voorkomen van namaakproducten, waarbij onder meer Starbucks investeert in blockchain-experimenten.

Volgens Sidhir Pai bevestigt de Capgemini-studie het potentieel van blockchain, maar laat deze ook zien dat er weinig grootschalige implementaties zijn voor brede toepassing. ‘Organisaties moeten onze analyse van koplopers in blockchain gebruiken om te begrijpen hoe haalbaar blockchain is, om hun blockchain-programma te versterken en de hype om te zetten naar realiteit.’