Blockchain moet Louis Vuitton helpen in strijd tegen copycats
Merkorganisatie LVMH, eigenaar van het luxe Franse label Louis Vuitton, zet blockchain-technologie in om de strijd aan te binden tegen copycats. Op die manier hoopt het namaakartikelen van de markt te weren.
LVMH beheert ruim zestig luxe merken, waaronder ook namen als Dior, Dom Pérignon en Hublot. Het treft nu voorbereidingen voor het lanceren van een blockchain-platform, om zo de echtheid van luxegoederen aan te kunnen tonen. Met blockchain moet de authenticiteit van de luxe merkartikelen makkelijk geverifieerd kunnen worden.
In eerste instantie zal alleen de supply chain van de goederen van Louis Vuitton en de parfums van Christian Dior in kaart gebracht worden, van grondstoffen tot het verkooppunt en verder, óók voor de markt van gebruikte producten. Zo komt de herkomst van de goederen onomstotelijk vast te staan.
Bescherming intellectueel eigendom
De verwachting is dat de toepassing snel uitgebreid zal worden naar tal van andere luxe merken die onder LVMH vallen. Daarnaast wil het bedrijf de blockchain-technologie ook inzetten voor bescherming van het intellectuele eigendom. In mei of juni moet het platform operationeel zijn.