Blik op supply chain visibility

supply chain visibility

De behoefte aan visibility in de supply chain groeit. Maar hoe ziet die behoefte eruit? Hebben bedrijven behoefte aan visibility over de inbound, outbound of interne supply chain? En wie heeft volledige end-to-end supply chain visibility die verder gaat dan de eerstelijns leveranciers? Husqvarna, Henkel en Alpro delen hun inzichten.

Door Marcel te Lindert

De val van financieel dienstverlener Lehman Brothers heeft het aangezicht van de supply chains fundamenteel veranderd. Door onder meer globalisering en e-commerce is de complexiteit en onvoorspelbaarheid enorm toegenomen. Tegelijkertijd zijn als gevolg van de kredietcrisis alle buffers uit de supply chains verdwenen. Dat leidt tot grote uitdagingen, zeker nu de onrust in de internationale handel toeneemt door de nieuwe handelsbarrières van onder meer de Verenigde Staten en China en de val van de munt in opkomende economieën als Turkije en Argentinië. Hoe voorkomen we dat een incident in één van de schakels de hele keten meesleurt? Het antwoord: visibility.

Visibility is een van de meest gebruikte woorden in combinatie met de term supply chain. Wat bedrijven exact onder visibility verstaan, verschilt echter van bedrijf tot bedrijf. De een investeert vooral in visibility over de inbound supply chain, de ander in de outbound supply chain, terwijl veel bedrijven nog altijd worstelen met de visibility over hun interne supply chain. Een bedrijf als Unilever gebruikt in feite drie verschillende control towers: één voor elk deel van de supply chain.

Een ander onderscheid betreft het niveau van visibility. Sommige bedrijven werken aan visibility op operationeel niveau (Waar zijn mijn goederen?), andere aan visibility op tactisch (Wat is de vraag van mijn klanten?) of op strategisch niveau (Hoe gezond zijn mijn leveranciers?). Maar wie heeft visibility over de hele end-to-end supply chain, van de winning van grondstoffen tot het eindgebruik door consumenten, zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau?

Weer en klimaat

De behoefte aan visibility van Husqvarna is vooral gericht op het sterke seizoensgebonden karakter van de activiteiten. Het internationaal opererende bedrijf met het hoofdkantoor in Zweden produceert en distribueert onder meer bos- en tuinmachines, irrigatieproducten en bouwgereedschap. Maar liefst 70 procent van de verkoop vindt plaats in het eerste halfjaar als professionals en tuinliefhebbers weer investeren in Husqvarna-grasmaaiers en consumenten massaal Gardena-sproeiers aanschaffen.

‘Deze piek is anders dan de piek in retail rond Black Friday of kerst’, stelt Valentin Dahlhaus, senior vice president group operations bij Husqvarna. ‘Wanneer onze piek exact plaatsvindt en hoe hoog die exact is, hangt voornamelijk af van het weer en het klimaat. Onze behoefte aan visibility is voornamelijk hierop gericht: wat is de klantvraag, waar doet die zich voor, wat is het aanbod en wat zijn de inefficiënties die ons ervan weerhouden om hoge servicelevels en hoge omloopsnelheden te realiseren?’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 6 – 2018.