Big data helpen pakketvervoerders hun ‘last mile’ te verbeteren

De kans dat een pakket bij de eerste aanbieding succesvol wordt afgeleverd, ligt in Noord- en Oost-Nederland een stuk hoger dan in de Randstad. Dat is één van de vele conclusies uit een data-analyse van DHL Parcel. “De belangrijkste conclusie is dat de kans op een succesvolle aflevering aanzienlijk stijgt als vooraf een afspraak met de ontvanger maken of als we hem een notificatie over het verwachte aflevertijdstip sturen. Dat had iedereen vooraf kunnen bedenken, maar nu we dat tot in detail hebben geanalyseerd kunnen we de juiste prioriteiten stellen”, vertelt Stephan Strang, head of architecture & innovation van DHL Parcel.

Strang vertelde zijn verhaal aan een select gezelschap van collega’s tijdens een talking dinner van Inergy, specialist in business intelligence. Hij heeft met zijn team DHL’s enorme database met afleverinformatie geanalyseerd en aangevuld met adresgegevens van het Kadaster en de Kamer van Koophandel. De data van het Kadaster geven aan op welke adressen een woonbestemming of een zakelijke bestemming berust. Samen met de data van de Kamer van Koophandel kan daaruit worden afgeleid op welke adressen met een woonbestemming een bedrijf wordt gerund, bijvoorbeeld van een zzp’er. “Je zou mogen verwachten dat op die adressen de hele dag iemand aan het werk is en de afleverkans groter is”, stelt Strang, die uit concurrentieoverwegingen niet alle informatie wil prijsgeven.

Omslag

De investering in data-analyse markeert een omslag in het denken van DHL Parcel en andere pakketvervoerders. Van oudsher zijn ze vooral gefocust op de verzender van de pakketten, degene die facturen van de pakketten betaalt. Tegenwoordig beschouwen ze steeds vaker ook de ontvanger als klant, wat het pad effent voor nieuwe diensten zoals aflevering op afspraak. Strang: ‘Wehkamp biedt consumenten al de mogelijkheid voor aflevering op afspraak. Dat werkt. Het resultaat is een hoger percentage succesvolle afleveringen dan bij andere webshops.’

Pakketvervoerders beschikken over alle data om per consument de afleverprestaties te analyseren en verder te verbeteren. Stel bijvoorbeeld dat een bepaalde consument nooit thuis blijkt te zijn op het moment van afleveren. Het scheelt flink in afleverkosten als hij tijdens het uitchecken in een webshop niet meer de kans zou krijgen om zijn bestelling thuis af te laten leveren. ‘Zover zullen we niet gaan. We denken wel na over het geven van advies aan consumenten, denk aan de suggestie om gebruik te maken van het afhaalpunt drie kilometer verderop’, aldus Strang, die veel waarde hecht aan data-analyse. ‘We hebben nu voornamelijk interne data gebruikt. Met externe data zouden we nog veel meer inzichten kunnen genereren.’

Crowd-based ophalen

In een studie uit december 2013 geeft DHL aan dat toepassing van big data in logistiek op termijn tot compleet nieuwe bedrijfsmodellen kan leiden. Denk aan het ‘crowd-based’ ophalen en afleveren van pakketten: forensen, taxi-chauffeurs of studenten die tegen betaling pakketten afleveren langs de route die ze toch al afleggen. Om een dergelijk proces in goede banen te leiden is het noodzakelijk om realtime data te vergaren en razendsnel te analyseren. In Stockholm wordt dit concept door DHL onder de titel MyWays inmiddels al getest.

Volgens Rahied Alidjan van ABN Amro, moeten pakketvervoerders op dit punt vrezen voor concurrentie van partijen buiten de traditionele sector van pakketvervoerders. “Pas op voor Uber en Google. Zij beschikken al over de data”, aldus de sectoranalist transport en logistiek. Hij doelt op initiatieven zoals UberRush, de koeriersdienst in Manhattan, en Google Shopping Express, dat sameday-delivery in enkele delen van de Verenigde Staten mogelijk maakt. Alidjan adviseert pakketvervoerders om te investeren in ICT, gebruik te maken van de data die ze al hebben en meer samen te werken.

Meer samenwerking is ook één van de conclusies uit de onderlinge discussie tussen de pakketvervoerders. Waarom zou een PostNL of DPD zijn pakketten niet kunnen afleveren in een onbemand pakketstation van DHL? De consument zit immers niet te wachten op drie verschillende vervoerders aan de deur of drie verschillende afhaalpunten die hij af moet gaan.