Bierfusie nadelig voor supermarkten

Met het samengaan van AB InBev en SABMiller is de grootste bierfusie ooit aanstaande. En die zou wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de Nederlandse supermarkten. Zelfs voor een grootmacht als Ahold Delhaize zal het nieuwe concern de bovenliggende partij zijn in onderhandelingen, bericht het FD van 29 september 2016.

Door de fusie, die op 28 september door de aandeelhouders werd goedgekeurd, kan AB InBev straks betere prijzen bedingen. Ook kan de bierbrouwer supermarkten dwingen meer promoties voor zijn merken te doen én betere plekken in het schap eisen. Supermarkten die daar geen trek in hebben, zullen zich vermoedelijk gedeisd houden: het risico is te groot dat AB InBev in dat geval zijn héle assortiment terugtrekt.

De macht van een multinationale brouwer is overigens wel aan regels gebonden. Zo is de Europese Commissie al een onderzoek gestart naar de dominante positie van AB InBev op de Belgische biermarkt. Het concern, dat met de biermerken Jupiler en Stella Artois sterk in België geworteld is, wordt ervan verdacht de import van goedkopere bieren uit buurlanden te beperken door de verpakkingen aan te passen.

Inkoopprijzen

Ook de leveranciers kunnen hun borst nat maken. Met de fusie hopen AB InBev en SABMiller jaarlijks 1,4 miljard dollar aan kosten te besparen. Een kwart daarvan moeten komen uit slimmere en goedkopere inkoop van grondstoffen. Voor een deel komen die besparingen voort uit het versimpelen en verbeteren van inkoopprocessen, maar leveranciers van hop, gerst en andere ingrediënten kunnen ook pittige gesprekken over de inkoopprijzen tegemoetzien.

Voor de leveranciers van verpakkingsmaterialen geldt eenzelfde verhaal. Analist Gerard Rijk van NIBC tekent daarbij in het FD aan dat het scheelt dat de leveranciers van blik zelf inmiddels ook geconsolideerd zijn: blikfabrikant Ball nam recent de Britse branchegenoot Rexam over. Een gegeven dat de verhoudingen weer meer in evenwicht brengt. Andere onderhandelingspartijen kunnen het echter nog wel eens zwaar gaan krijgen.

Meer invloed

Ook de brouwers van ambachtelijke bieren zijn er niet gerust op. Gevreesd wordt dat het gefuseerde AB InBev nog meer invloed zal krijgen op de merken die grote distributeurs verkopen. Kleinere brouwers zullen in dat geval meer moeite moeten doen om binnen te komen bij cafés, slijterijen en supermarkten. Ook is er de vrees straks achter het net te vissen bij de verkrijgbaarheid van specifieke ingrediënten, zoals speciale hopsoorten.