Bezuinigend KLM investeert in vrachtvervoer

Luchtvaartmaatschappij KLM wil de komende vijf jaar zevenhonderd miljoen euro bezuinigen. Dat maakte de nieuwe president-directeur Pieter Elbers vorige week bekend. Ook het vrachtbedrijf wordt uitgedund, maar deze tak krijgt wel een forse kapitaalinjectie. Dat melden het AD van 26 november en het FD van 28 november 2014.

‘Het moet sneller, efficiënter en goedkoper’, zei Elbers in een toelichting op de bezuinigingsplannen. Door de extreme concurrentie aan de boven- en onderkant van de markt is snijden in de kosten de enige uitweg voor de noodlijdende luchtvaartmaatschappij. KLM-werknemers zullen harder en efficiënter moeten gaan werken.

Het vrachtbedrijf van KLM, dat al een paar jaar verlies lijdt, gaat nu volledig op de schop. Een aantal vrachtvliegtuigen wordt afgestoten en driehonderd mensen verliezen op termijn hun baan. Het vrachtbedrijf gaat zich richten op winstgevende specialistische markten, zoals levende have, beveiligd vervoer en farmaceutische producten.

De groei moet vooral uit de farmaceutische industrie komen. ‘Met de welvaartsgroei in Latijns-Amerika en Azië zie je dat er ook een toenemende vraag is naar medische producten. Niet alleen pillen, maar ook injectienaalden en medische apparatuur’, aldus directeur Erik Varwijk van KLM Cargo.

Sluiting hangar 10

Per 1 januari 2016 zullen ook banen sneuvelen bij de onderhoudsdivisie van KLM, omdat het luchtvaartbedrijf hangar 10 gaat sluiten. Hier werken honderdvijftig mensen. Verder wil KLM goedkoper gaan inkopen en wil de luchtvaartmaatschappij profiteren van de nieuwe Dreamliner-vloot, die minder brandstof verbruikt.

De vakbonden hebben verontrust gereageerd op de aankondiging van Elbers. ‘Het bedrijf moet meer doen dan alleen productiviteitsverbetering’, meent Steven Verhagen, voorzitter van pilotenvakbond VNV. ‘Met een stap harder werken blijft alles hetzelfde en innoveer je niet. Dat is de omgekeerde kaasschaaf.’