Beschikbaarheid belangrijker dan technologieontwikkeling bij Océ

Océ zal zijn producten sneller op de markt moeten brengen. ‘De technologie wordt daarbij minder onderscheidend. Beschikbaarheid van de printers is cruciaal’, dat zegt de nieuwe bestuursvoorzitter Anton Schaaf, die begin april Rokus van Iperen opvolgde, in het FD van 18 mei 2012.

De feitelijke overname door Canon heeft veel langer geduurd dan verwacht. Sinds 2010 verkopen de bedrijven elkaars producten, maar pas sinds februari kunnen de eerste integratieplannen worden uitgevoerd. De komende maanden worden de landenorganisaties in elkaar geschoven. Dat gebeurt gefaseerd en in landenclusters. Nederland is als eerste land aan de beurt. Er moet worden besloten waar de logistieke centra komen en met welke IT-systemen er zal worden gewerkt. Eind 2013 moet de integratie zijn afgerond.

Groei
Schaaf heeft in zijn nieuwe functie twee opdrachten gekregen: synergievoordelen halen en het productieproces versnellen om nieuwe groei te realiseren. In 2011 steeg de omzet weliswaar naar 2,6 miljard euro, maar was er een operationeel verlies van 25 miljoen euro. Mede door de recessie in Europa was er druk op de prijzen. Dit jaar zijn de resultaten iets beter. Vooral de verkopen in de VS liggen op een hoger niveau. De omzet van Océ moet flink omhoog.

De grafische sector is een groeimarkt voor Océ en Canon. ‘We mikken op het high end van de printmarkt. Dat betekent dat we dus marktaandeel willen wegnemen van producenten van offsetmachines’, zegt Schaaf. Het bedrijf haakt in op de trend van printing-on-demand, zoals webwinkels als Amazon dat doen. Bedrijven houden geen voorraden aan en draaien korte runs.

Samenwerken
Volgens Schaaf moet Océ anders gaan werken: sneller en slagvaardiger. Dat betekent voor Océ meer samenwerken met strategische partners die elk een onderdeel van de drukmachine leveren. Partners zijn onder meer FujiFilm, Kyocera en Manroland. De printmarkt is verzadigd. Océ zal daarom sneller met zijn producten op de markt moeten komen. ‘Je kunt niet heel lang teren op één succes. Er moet maatwerk komen voor de klant.Technologie wordt minder onderscheidend. De nadruk ligt op het totaalproduct en de beschikbaarheid’, aldus Schaaf.