Benno Kayser: ‘Verdiepingsslag met leveranciers’

Benno Kayser

Benno Kayser (47) is de nieuwe manager Quality, Logistics & Purchasing bij Flatfield Multi Print International. De voormalige manager Operations & R&D bij Inventum wil zich bij zijn nieuwe werkgever vooral richten op een soepel draaiende supply chain-afdeling met een sterke focus op kwaliteit, levertijd, prijsniveau en logistiek interessante concepten voor de klant om daarmee de verwachtingen te overtreffen.

Wat houdt je functie in?

‘Ik ben naar Flatfield toegekomen om met name kwaliteit, logistiek en inkoop te doen. Dat heette manager Quality, Logistics & Purchasing, dit is onlangs gewijzigd naar supply chain manager. Flatfield is een handelsbedrijf in PCB, Printed Circuit Boards, platen waarop in de volgende processtap bij een ander bedrijf de elektronische componenten worden gesoldeerd. Wij ontzorgen onze klanten door deze boards tegen de juiste kwaliteit, levertijd en kostprijs bij hen te krijgen binnen ons leveranciersnetwerk dat zich grotendeels in Azië en China bevindt. Het is de dynamiek die deze rol interessant maakt, dat je niet elke dag op kantoor zit, maar juist wat van de wereld ziet tijdens de klant- en leveranciersbezoeken.’

Wat is belangrijk voor jou als supply chain manager?

‘Dat ik de zaken ken in Azië en China, dat ik zorg dat we de juiste leveranciers hebben, dat de kwaliteit op orde is, dat de juiste afspraken worden gemaakt en dat alles heel snel, maar ook heel betrouwbaar beschikbaar is in ons magazijn en dus voor onze klanten. De relatie die ons bedrijf heeft met de leveranciers vind ik belangrijk. Vooral in Azië is dit van belang, nog sterker dan in het soms wat zakelijke Europa. Zelf heb ik onze grote klanten en leveranciers inmiddels een paar keer bezocht het afgelopen half jaar om te achterhalen waar we staan, wat voor issues er eventueel spelen en om te achterhalen of het noodzakelijk is om sommige dingen net wat anders of misschien beter te doen.’

Wat staat er op de agenda?

‘Zo’n twee à drie maanden zal ik door Azië en met name China reizen om al onze leveranciers te bezoeken en een verdiepingsslag te maken op het gebied van inkoop, logistiek en kwaliteit. Of juist om strategisch wat verder vooruit te kijken: we zijn nu hier, maar wat gaan we de komende twee à drie jaar doen en wat zijn onze verwachtingen daarvan?’

Wat is je persoonlijke doel binnen de functie?

‘Werken aan een soepel draaiende supply chain-afdeling met een sterke focus op kwaliteit, levertijd, prijsniveau en logistiek interessante concepten voor de klant om daarmee de verwachtingen te overtreffen. Mijn persoonlijke ervaring is dat klanten de laatste jaren hun eisen en wensen steeds een tikje verder aanscherpen. Daarom hebben we ook een office van vijftien mensen in Shenzhen in China, vlakbij Hongkong. Daar werken engineers, logistiekelingen die de inkooporder-statussen monitoren en opvolgen, en we hebben zelf vijf quality inspectors in fabrieken van grote leveranciers rondlopen om de kwaliteit te borgen voor onze klanten die zich steeds dichter naar de automotive-standaard bewegen – wanneer ze zich daar al niet bevinden.’