Benelux start proef met digitale vrachtbrief

e-CMR vrachtbrief

Transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg hoeven voor hun transport tussen de drie landen voortaan geen papieren vrachtbrieven meer te gebruiken. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf op 5 maart samen met haar Belgische en Luxemburgse collega’s het startschot voor een proef in de Benelux.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow. Tussen Frankrijk en Spanje is dit al langer toegestaan, net als binnen Nederland en Luxemburg. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als de proef na drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief straks van Kopenhagen tot aan Sevilla worden gebruikt.

Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo’n 40 miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers veel geld: per vrachtbrief 4,50 euro. Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typefout, komt dan nauwelijks meer voor. Ook de leesbaarheid van handschriften is zo geen probleem meer.

Track & trace

De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via track & trace hun zending volgen. Een supermarkt bijvoorbeeld weet dan precies op welk moment de vrachtauto bij de ingang van het magazijn staat en kan er zo voor zorgen dat er tijdig personeel aanwezig is om de goederen te lossen.

De digitalisering van de vrachtbrief maakt ook het delen van data met andere partijen eenvoudiger, en dat biedt kansen. Als  hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine? Door het kenteken van de vrachtauto in te tikken zien de hulpdiensten direct of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.

Betrouwbaarheid testen

Met de proef testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving; dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief.

‘TLN heeft de ontwikkeling van een standaard voor de digitale vrachtbrief gesteund; mooi dat hij nu in de Benelux grensoverschrijdend gebruikt wordt. Een schoolvoorbeeld van innovatie, waar de hele Europese logistieke sector zijn voordeel mee kan doen. Met de digitale vrachtbrief kunnen we onze positie in de snel veranderende internationale logistieke ketens versterken’, aldus voorzitter Arthur van Dijk van Transport en Logistiek Nederland.