Belang Woensdrecht neemt een vlucht

De luchtvaartactiviteiten in Woensdrecht trekken fors aan. Beide pijlers van het hier gevestigde onderhoudscluster – Defensie en Fokker – breiden voor het eerst in jaren weer flink uit, meldt het FD van 9 januari 2015.

Het is haast zeker dat Nederland 37 F-35’s gaat bestellen, en dat betekent extra activiteiten voor Woensdrecht, vooral bij private partijen. Zo heeft het Amerikaanse ministerie van Defensie recent Woensdrecht aangewezen als een van de drie onderhoudscentra voor het motoronderhoud van de F-35’s.

Daarnaast leveren Fokker Elmo op Woensdrecht en Fokker Aerostructures in Papendrecht en Hoogeveen al de elektrische bekabeling, luiken, deuren en delen van het remparachutesysteem. Fokker Landing Gear in Helmond levert de stophaak om te kunnen landen op vliegdekschepen.

‘Na de zeer ingrijpende reorganisaties en bezuinigingen van de afgelopen decennia, verzekert dit ons de komende dertig jaar van voldoende werk aan onderhoudsactiviteiten’, meldt kolonel James Mac Gillavry, hoofd Onderhoud & Logistiek bij het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) op de vliegbasis.

Woensdrecht profiteerde ook al toen Defensie ruim een jaar geleden besloot al het groot onderhoud van de luchtmacht te centraliseren in Woensdrecht. Inmiddels telt het LCW dan ook meer dan honderd ‘moeilijk vervulbare vacatures’.

Het onderhoudscentrum aast daarnaast ook op het onderhoud van de motoren van de toekomstige Amerikaanse F-35’s in Europa én dat van de landen die in de toekomst voor de F-35 gaan kiezen. Ook het onderhoud van de langzaam verdwijnende F-16 levert Woensdrecht de komende jaren nog volop werk.

Fokker

Ook Fokker Services draait weer beter, aldus het FD. Moesten begin 2014 nog 175 mensen het veld ruimen, nu staan de hangars weer overvol. Het bedrijf heeft nieuwe markten aangeboord en doet nu onderhoud voor onder meer ’s wereld twee grootste leasemaatschappijen. De bouw van een nieuwe hangar wordt overwogen.

Directeur Rob Sturm van Aviolanda meent dat Woensdrecht inmiddels in een stroomversnelling terecht is gekomen. ‘Er ontstaat hier zoveel kritische massa dat bedrijven met nieuwe initiatieven besluiten om hierheen te komen.’

Kolonel Mac Gillavry beaamt dat. ‘Bij Boeing en Airbus zijn ze zeer geïnteresseerd in een onderhoudscluster dat massa heeft, op de kosten is gericht, betrouwbaar is, goed beveiligd en met een lange horizon werkt.’

Composiet

Een hoofdspecialisme op Woensdrecht is composietonderhoud, en ook hier gaat het hard. Met Defensie is afgesproken dat de producent van composietonderdelen Airborne mét dochter Airborne Services op de luchtmachtbasis intrekt.

Het bedrijf gaat het onderhoud verrichten aan de rotorbladen van de NH90-helikopter (Airbus), vooral voor derden. Airborne aast daarnaast ook op de Chinook- en Apache-helikopters en eventueel de Cougar-heli van Airbus.

Samenhangend daarmee verwacht ook TiaT Europe, gespecialiseerd in non-destructive inspectiemethoden, de komende tijd uit te breiden. De groei van het gebruik van composietmaterialen vereist dat onzichtbare schades in het vliegtuig zichtbaar worden tijdens onderhoud. Die schades zijn echter vaak pas op te sporen door gebruik van allerhande niet-destructieve meettechnieken.

Tot slot heeft start-up LCR Systems de intentie in Woensdrecht de grootste robots ter wereld te assembleren. Met scan- en CO2-lasertechnologie moeten zij straks vliegtuigen van hun lak ontdoen. Dit omdat een vliegtuig eens in de zeven jaar van een nieuwe verflaag moet worden voorzien.