Beiersdorf maakte grote consolidatieslag

Clemens Woerhle, Head of Beiersdorf’s global end to end supply chain operations, vertelde tijdens SCL Europe in Berlijn in juni 2012 hoe Beiersdorf een grote consolidatieslag maakte in 2007. Robert Handfield, Professor  Supply Chain Management bij Bank of America University, zat samen met hem in het panel en sprak met hem hierover.

Beiersdorf, bekend van het merk Nivea, is een specialist in huidverzorging met een omzet van 5,6 miljard euro en 1800 medewerkers. De kernactiviteiten van Beiersdorf zijn ondergebracht in drie divisies: Cosmed voor huid-, haar- en gezichtsverzorging, deodorant, bad- en doucheschuim; Medical voor onder andere pleisters, sportverzorgingsartikelen, voetverzorgingsproducten, verband en operatiehandschoenen en Tesa voor zelfklevende producten.

Voor de consolidatie kon elke algemeen directeur een fabriek in zijn eigen land bouwen als hij een sterk gedecentraliseerde aanpak wenste. In 2007 werd dit tot een eind gebracht: de beslissing werd uit handen van de country manager genomen en er kwam en centrale aansturing. Het productienetwerk ging van twaalf naar vijf Europese fabrieken en de vijftien distributiecentra werden teruggebracht naar een beter beheersbaar aantal.

Natuurlijk waren er veel overwegingen. De kostenfocus die ten grondslag lag aan de beslissing verschoof naar een service focus, met een grotere nadruk op logistieke wendbaarheid. Er zit ook een risicoaspect aan. Beiersdorf heeft fabrieken die volledig zijn toegewijd aan een merk. Dat vormt een risico en ze zijn bezig met het inbouwen van capaciteit bij een andere fabriek om dit risico te reduceren.

Gelocaliseerde wereldwijde aanpak
Om te focussen op service, ging Beiersdorf van een centrale aanpak naar een meer gelocaliseerde benadering, met een zekere mate van centralisatie rondom het proces. Door een alledaags proces toe te passen dat wereldwijd kan worden aangestuurd, heeft het bedrijf sterke nadruk gelegd op ontwikkeling en mensen, daarbij in acht houdend dat er regionale verschillen zijn waarmee rekening moet worden gehouden in verband met locale voorschriften.  Woerhle is van mening dat hetzelfde proces kan worden aangepast aan wereldwijde verschillen, of het nou ingegeven is door overheid, locale smaak van consumenten, verpakkingsvoorkeuren of ander zaken. Deze benadering levert winst op en het bedrijf breidt uit naar China, India, Brazilië en Latijns-Amerika en Rusland.

Dit artikel is gebaseerd op de blog van Robert Handfield, PhD
Bank of America University Distinguished Professor of Supply Chain Management
Co-Director, Supply Chain Resource Cooperative  Poole College of Management NC State University
> Lees de oorspronkelijke blog hier