Beieren poort naar China voor Nederlandse industrie

De weg via het Zuid-Duitse Beieren naar China is vooral voor kleine en middelgrote bedrijven makkelijker dan de rechtstreekse stap naar het Verre Oosten. Dat schrijft het FD op 16 oktober 2012. Van de Duitse export gaat ruim twintig procent naar Azië en dat aandeel neemt snel toe. Als Nederlandse bedrijven daar een graantje van kunnen meepikken, dan maakt dat de industrie minder afhankelijk van de West-Europese eindmarkt.

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie bezocht samen met de provincie Noord-Brabant de hoofdstad van Beieren, München. Daar zetelen onder meer BMW, Siemens en MAN. Brainport regio Eindhoven en West-Brabant herbergen op hun beurt talrijke toeleveranciers voor de hightech- en automobielindustrie. Tegenwoordig is er voor deze Brabantse toeleveranciers meer ruimte om nieuwe klanten te zoeken buiten Philips en ASML.

Omgekeerd besteden Duitse industriële bedrijven ook vaker hun productie uit, zoals BMW die onlangs het contract met het Nederlandse Nedcar in Born afsloot voor de assemblage van Mini Coopers. Volgens de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel hebben Duitsers als fabrikanten alleen respect voor Japanners om dati die dezelfde hoge standaard hebben voor degelijkheid. Hij haalde eerder dit jaar de Beierse minister-president naar Eindhoven. ‘Ze zagen dat wij het in Brabant ook hebben, dat perfectionisme.’

De missie naar München illustreert de herwaardering van de industrie, die volop in de belangstelling staat van beleidsmakers. ‘Aan transport en logistiek verdienen we geen goedbelegde boterham’, zegt Van Gijzel. ‘Op iedere euro die vanuit Rotterdam wordt geëxporteerd, verdient Nederland zeven cent. Met de export vanuit Brabant verdienen we 59 cent per euro.

In een recent verschenen rapport van ING ‘Toeveren aan de Duitse maakindustrie’ staat dat Nederlandse toeleveranciers voor toekomstige groei in Duitsland in het economisch sterke zuiden moeten zijn. De rol van Nederland is nu nog te beperkt.