Bas Kersten: ‘Voor het eerst wereldwijd kijken bij RHI Magnesita’

Bas Kersten

Bas Kersten (47) is de nieuwe Director SCM Performance management & Capacity planning bij RHI Magnesita. De voormalige Supply Chain and S&OP Manager bij Bolsius Group neemt bij zijn nieuwe werkgever voor het eerst de wereldwijde supply chain onder de loep. ‘Dat is een van de uitdagingen die ik hier voor mij zie: om de supply chain zó vorm te geven dat we over een paar jaar nog steeds competitief zijn met alle nieuwe ontwikkelingen.’

RHI Magnesita?

‘RHI is net een jaar geleden gefuseerd met Magnesita. RHI Magnesita is niet alleen een leverancier, maar de wereldmarktleider in hoogwaardige vuurvaste producten, systemen en diensten die onmisbaar zijn voor industriële processen met hoge temperaturen. Dat is ook een van de redenen dat deze functie is ontstaan, we willen namelijk vanaf Rotterdam de hele supply chain aan kunnen sturen. We hebben hier een internationaal team met diverse hoogopgeleide mensen van verschillende nationaliteiten, dat is erg leuk.’

Wat houdt je functie in?

‘Aan de ene kant gaat het eigenlijk over de KPI’s, onze performance. Dus hoe goed we zijn of waar het wat minder gaat, en wat we moeten doen om ook daar toch onze doelen te kunnen behalen. De andere kant van de functie gaat over capaciteitsplanning, de strategische planning van twee tot tien jaar vooruit. Hoe moeten we de supply chain inrichten gezien onze groeiplannen en marktontwikkelingen? Mijn ambitie is dat dit langetermijnplan op de rit komt te staan. Daarbij gaan we nu voor de eerste keer naar de wereldwijde supply chain kijken, dat is nodig omdat het bedrijf zo groot is geworden. Het is een van de uitdagingen die ik hier voor mij zie, om de supply chain zó vorm te geven dat we over een paar jaar nog steeds competitief zijn met alle nieuwe ontwikkelingen.’

Waar kijk je naar bij zo’n planning?

‘We kijken naar kostenontwikkelingen in verschillende delen van de wereld. Grondstoffen en loonkosten zijn belangrijke factoren voor ons én we kijken naar de economische groei. We leveren bijvoorbeeld aan de staalindustrie, glasindustrie en cementindustrie. We kijken hoe die industrieën zich ontwikkelen, want als zij groeien, dan groeien wij ook. Een ander groot vraagstuk op dit moment is onze footprint en waar we de grondstoffen vandaan halen.’

Hoe houden jullie je met duurzaamheid bezig?

‘Grondstoffen als een hoofdonderdeel van onze producten waren altijd beschikbaar, maar sinds 2017 is er een tekort. De strategie definieert dat binnen een paar jaar 10 procent uit gebruikte materialen moet worden gehaald. Dat lijkt niet veel, maar daar is wel een compleet andere supply chain voor nodig.’

Wat is een drempel momenteel?

‘Technisch schijnt het nog een issue te zijn. Aan vuurvaste materialen worden hoge eisen gesteld. Bij sommige toepassingen worden ze blootgesteld aan temperaturen van 1200 graden! En dan moeten de materialen worden verzameld bij de klant en verwerkt. We willen zeker die 10 procent uit recycling gaan halen, maar daarbij is het wel van belang dat we dezelfde kwaliteit kunnen leveren. Als er iets misgaat in zo’n oven heb je grote brokken.’