AB InBev in blockchain met BanQu

BanQu

Biergigant Anheuser-Busch InBev heeft een nieuwe investering gedaan in blockchain start-up BanQu. AB InBev is onder de indruk van het blockchain-platform van BanQu, waarmee kleine boeren in achtergestelde markten verbonden worden met de wereldwijde supply chains waarin zij participeren. Met de kapitaalinjectie wordt BanQu’s groei in nieuwe markten gestimuleerd.

Tony Milikin, Chief Sustainability and Procurement Officer bij AB InBev, meldt blij te zijn de samenwerking met BanQu door middel van een aandeleninvestering te kunnen verstevigen. ‘Samen werken we aan het verbeteren van de toegang tot modern bankieren voor duizenden boeren in achtergestelde plattelandsmarkten, door inclusieve groei te stimuleren en bij te dragen aan onze eigen duurzaamheidsdoelstelling voor 2025 én aan de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling’, aldus Milikin.

De nieuwe investering stelt BanQu’s snelgroeiende geografische aanwezigheid in Afrika, Azië en Latijns-Amerika zeker. De start-up opereert inmiddels in twaalf landen, waaronder Costa Rica, India, Indonesië, Jordanië, Malawi, Somalië, Zuid-Afrika, Syrië, Oeganda, de Verenigde Staten en Zambia. Extra roll-outs in China en Mexico zijn gepland voor later dit jaar.

Boeren zonder economische identiteit nu zichtbaar

Ashish Gadnis, medeoprichter en CEO van BanQu, laat weten het afgelopen jaar samen met de brouwer het BanQu-platform in meerdere landen te hebben opgeschaald. ‘Boeren aan het eind van de keten, die van oudsher uitgesloten zijn van de wereldeconomie en geen verifieerbare economische identiteit hebben, zijn nu zichtbaar, financieel sterk en verbonden met de wereldwijde supply chain van AB InBev. De investering brengt dit partnerschap naar een heel nieuw niveau van engagement van beide partijen’, aldus Gadnis.

Het partnerschap met AB InBev werd voor het eerst aangekondigd in augustus 2018, nadat BanQu in Zambia een succesvol proefproject lanceerde waarvan meer dan 2000 kleine cassaveboeren in de regio konden profiteren. Roll-outs in Oeganda en India volgden. Brazilië is nu de vierde markt waar BanQu AB InBev zal helpen de duurzaamheidsdoelstellingen van de brouwer te behalen.

Digitaal grootboek van boerentransacties

‘Het afgelopen jaar hebben we het BanQu-platform geïmplementeerd bij meer dan 4000 boeren in Zambia, Oeganda en India. Hiermee dragen we bij aan het creëren van een digitaal grootboek van boerentransacties die een economische identiteit zullen creëren en toegang tot financiële diensten mogelijk maken. Dit zal boeren uiteindelijk in staat stellen hun bedrijf te laten groeien en de levensomstandigheden van hun gezinnen en gemeenschappen te verbeteren’, zegt Maisie Devine, Global Director, Sustainability Investments & Accelerator bij AB InBev.

BanQu heeft tot op heden meer dan 200.000 kleine boeren kunnen helpen. Het bedrijf streeft ernaar tegen 2023 met haar blockchain-platform 100 miljoen mensen geholpen te hebben zich aan hun extreme armoede te onttrekken.