Avebe wint Nederlandse finale The Fresh Connection 2016

Team Avebe heeft The Fresh Connection Supply Chain Game van 2016 gewonnen. Deze game is een cross-functionele business-simulatie waarin deelnemers een specifieke opdracht voorgelegd krijgen. Met het behalen van de winst plaatste het Nederlandse team zich voor de wereld-finale, komende september in Miami.

Op landgoed De Horst in Driebergen kwamen op woensdag 29 juni de negen best presterende teams van de voorrondes samen om de uitdagingen van The Fresh Connection het hoofd te bieden. Vol energie en enthousiasme werd door de finaleteams geprobeerd de meest optimale beslissingen te nemen op het gebied van supply chain, operations, sales en purchasing.

Met hun fictieve sapbedrijf wist het team van de coöperatie van zetmeelaardappeltelers tijdens deze Nederlandse finale de beste prestatie neer te zetten. Avebe had gekozen voor een flexibele marktstrategie en deze strategie consistent doorvertaald naar supply chain, operations en inkoop. En dat pakte goed uit.

Uitdagende test

‘Het is een uitdagende test op het gebied van sales en operations planning, besluitvorming, commercieel handelen en het snel kunnen inspelen op veranderende markten. Dat vereist dat de teamleden goed inzicht hebben in de effecten van acties op de totale keten’, meldt Edwin de Jonge, director Supply Chain bij Avebe.

Bijna de helft van de top-productiebedrijven in de wereld neemt jaarlijks deel aan deze challenge, Coca-Cola bijvoorbeeld, maar ook Heineken en FrieslandCampina. In Miami gaat het Avebe-team zich in september meten met de winnaars uit andere competities wereldwijd en strijden om een Executive Course aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston.