Auto-industrie in Roemenië floreert dankzij Dacia

In Roemenië ontwikkelt zich een omvangrijke auto-industrie. Met dank aan Renault-dochter Dacia, meldt het FD van 12 juni 2014. De verkopen van het in 1952 opgerichte bedrijf stegen van 23.000 in 2004 naar 429.500 in 2013. Eerst werden de Midden-Europese markten veroverd, nu is het de beurt aan de rest van Europa, Zuid-Amerika en Afrika.

‘Veel auto voor weinig geld’, luidt de Dacia-formule. De basisuitvoering van een Dacia is simpel, maar aan de motor mankeert niks. Het resultaat is een auto waarvan de veiligheid en rijkwaliteit niet veel afwijken van die van de concurrentie, maar die wél veel goedkoper is. Het blijkt een succes: Dacia is met een omzet van 4,2 miljard euro een winstmaker voor eigenaar Renault, dat jaarlijks 40,9 miljard omzet. En Roemenië profiteert mee.

Met de toeleveranciers  meegerekend, werken voor Dacia zelfs meer dan 150.000 mensen, becijfert Dacia-ceo Nicolas Maure. In het Roemeense Mioveni  wordt naast de Dacia Sandero, Logan en Duster ook de Renault Symbol in elkaar gezet. Dacia is daarmee niet alleen goed voor ongeveer 3 procent van het Roemeense bruto nationaal product, de Renault-dochter neemt ook ruim 7 procent van de export voor haar rekening.

Bovendien hebben ook andere buitenlandse autobedrijven Roemenië nu ontdekt: Bosch, Daimler, Continental, Siemens, Thyssen-Krupp: allemaal hebben ze inmiddels fabrieken in Roemenië. Dit heeft volgens Arnaud Deboeuf, program director van de Renault Groep, te maken met het relatief grote aantal technisch goed onderlegde arbeidskrachten en ingenieurs. Maar natuurlijk speelt ook het kostenvoordeel door de lage lonen een rol: de Roemeense loonkosten bedragen circa 5 euro per uur, een tiende van de loonkosten in Duitsland.