Auping wil ook zakelijke markt bed bieden

Auping gaat zich nu ook richten op de zakelijke markt. Met de verkoop van spiraalbodems, boxsprings en matrassen aan hotels en vakantieparken hoopt het Deventer familiebedrijf de verkoopcijfers aan te jagen. Omdat de nieuwe directievoorzitter Aart Roos de afgelopen paar jaar flink de bezem door de beddenfabriek haalde, zouden daarvoor geen grote extra investeringen nodig zijn, bericht het FD van 8 april 2015.

Directievoorzitter Aart Roos trad drie jaar geleden bij Auping aan. Hij koos voor sluiting van twee locaties, een drastische beperking van het aantal toeleveranciers en voor een centralisatie van de productie in Deventer. Zijn streven: de fabriek zo inrichten dat er alleen nog op order wordt geproduceerd, dat de verkopen stijgen, de efficiency toeneemt en de energierekening wordt gedecimeerd.

In breder verband diende de vraag zich aan of een maakbedrijf sowieso nog toekomst heeft in Nederland of dat het alleen maar kan concurreren als het zijn werkzaamheden laat uitvoeren in een lagelonenland. Roos is ervan overtuigd dat het in Deventer kan. Op industrieterrein De Weteringen beschikt Auping over enkele productie- en assemblagehallen en een groot naaiatelier.

De nieuwe locatie is 20.000 vierkante meter groot, tegen 45.000 vierkante meter in de oude opzet. Er is geen magazijn meer, er wordt één type spiraalbodem gemaakt en de levertijden zijn verkort. ‘Er is nog niemand in de sector die op maat gemaakte meubelen op deze schaal in twee tot drie weken kan leveren’, meldt Roos in het FD. Volgend jaar moet dat doel wel bereikt zijn.

Flexibele roosters

Auping werkt nu met flexibele roosters voor de 150 productiemedewerkers. Die gaan uit van een werkdag van zes tot tien uur. Als er veel bestellingen zijn, wordt de werkdag verlengd, in rustige tijden juist verkort. Een week van tevoren krijgen de werknemers inzicht in hoe het rooster eruitziet. Het is een regeling die in overleg met het personeel tot stand kwam.

Op de Duitse markt doet Auping het alvast erg goed. De omzet in Duitsland bedraagt inmiddels meer dan 10 procent van het totaal. En er wordt dus onderhandeld met vakantieparken en hotels. Roos geeft aan op den duur door te willen groeien naar een omzet van 150 miljoen euro. Daar zijn voor de productie in ieder geval geen grote extra investeringen meer voor nodig. Er is – zeker als het personeel in twee ploegen gaat werken – voldoende capaciteit.