Augmented reality-app krikt productiviteit in supply chain Gefco op

augmented reality

Gefco, marktleider in complexe supply chain-oplossingen, heeft samen met ArtiShock een innovatieve augmented reality (AR)-app ontwikkeld. De nieuwe oplossing – Gefco Enterprise AR gedoopt – zal door het Freight Forwarding-departement gebruikt worden om de kwaliteitscontroles te verhogen en de productiviteit op te krikken in het verpakkingsproces binnen de koude keten.

Gefco Enterprise AR maakt gebruik van de Microsoft HoloLens en biedt magazijnmedewerkers de mogelijkheid een wisselwerking aan te gaan met ruimtelijke digitale informatie, zoals gebruiksaanwijzingen en werkprotocollen. De applicatie is op maat ontworpen om de kwaliteitscontroles te verbeteren en cruciale tijdswinst te boeken tijdens het verpakkingsproces, vooral voor belangrijke geneesmiddelen. Nauwkeurigheid en efficiëntie zijn hierbij van groot belang.

Productiviteitsverhoging van 50 procent

Gefco Enterprise AR werd al succesvol getest in het Gefco-magazijn op Schiphol, waar sommige scenario’s niet alleen voor een productiviteitsverhoging van 50 procent zorgden, maar ook voor verschillende indirecte voordelen, waaronder een kortere opleidingstijd voor de medewerkers. Na de Proof of Concept-fase wil Gefco de oplossing in zijn wereldwijde netwerk uitrollen en nieuwe toepassingen voor de technologie vinden om de efficiëntie en kwaliteit voor klanten uit alle sectoren – maar met name de autosector – te verbeteren.

‘Het verpakkingsproces is heel belangrijk voor Gefco’s Freight Forwarding-departement, vooral voor essentiële geneesmiddelen die we wereldwijd via luchtvracht vervoeren voor onze klanten. Dit vereist speciale verpakking met instructies die nauwgezet moeten worden opgevolgd om de productintegriteit te behouden. Gefco Enterprise AR zal cruciaal zijn voor het verhogen van de productiviteit voor dit proces, het minimaliseren van fouten en het verbeteren van onze opleidingsprocessen’, aldus Karin van den Brekel, Global Lead Life Sciences & Healthcare van Gefco.

Augmented reality revolutionair

‘Augmented reality is revolutionair voor hoe we omgaan met onze omgeving en hoe we ons professionele leven vormgeven. Het belang van spatial computing kan vergeleken worden met de opkomst van de smartphone. Het zal geleidelijk aan in ieders leven komen en binnen de vijf tot tien jaar een alledaags product worden’, meent Cristian Vorstius Kruijff, CEO van het Nederlandse full-service AR-bedrijf ArtiShock. ‘Dit project toont aan hoe realistisch het is om een positieve ROI te verwachten én te verwezenlijken door te investeren in augmented reality.’