Artificial Intelligence wint terrein in warehouse

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) wordt een belangrijk onderscheidend kenmerk in magazijninrichting. Jungheinrich liet op zijn jaarlijkse persconferentie voor de Europese vakpers zien dat niet alleen het WMS, maar ook de magazijntrucks steeds slimmer worden.

Door Marcel te Lindert

Jungheinrich zet bij de doorontwikkeling van zijn Warehouse Management Systeem (WMS) vol in op Artificial Intelligence. Die hoeft niet altijd van Jungheinrich zelf te komen. Sterker nog: door de vele data uit het WMS te combineren met data uit andere interne en externe systemen moet elke data scientist processen kunnen analyseren, verbeteren en voorspellen. En dat hoeven echt niet alleen logistieke processen te zijn. Maar wat dan wel, dat weet Jungheinrich ook nog niet. ‘Artificial Intelligence opent de weg naar nieuwe mogelijkheden die we nu nog niet kunnen bedenken’, stelt Martin Weiglhofer, hoofd WMS bij Jungheinrich in Hamburg. ‘Daarom beschikt de nieuwe versie van ons WMS over een open data access. Data scientists kunnen stoeien met de data uit onze database zonder dat dat negatieve impact heeft op de prestaties van het systeem in het warehouse.’

Orders voorspellen

Het WMS beschikt al over de nodige algoritmes. Voor inslag van pallets heeft Jungheinrich een algoritme ontwikkeld dat 180 procedures analyseert om de best passende opslaglocatie te vinden. ‘Een ander voorbeeld betreft het verzamelen, verpakken en verzenden van orders. Sommige bedrijven slaan op piekmomenten het consolidatieproces liever over om tijd te winnen. Dat betekent dat misschien twee pakketten naar klanten gaan, wat leidt tot extra transportkosten. Een algoritme rekent dan uit wat gezien de kosten het beste moment is om consolidatie over te slaan’, stelt Weiglhofer.

Nieuw in het WMS is het gebruik van Machine Learning om te voorspellen wanneer orders verzendklaar zijn. Als een order niet op tijd klaar is voordat de vrachtauto vertrekt, volgt een waarschuwing. ‘We maken onderscheid tussen orders die nog in de wachtrij staan en orders waaraan al wordt gewerkt. In het eerste geval kunnen we de prioriteit van een order verhogen, zodat de wachttijd wordt verkort. In het tweede geval kunnen we de capaciteit vergroten, bijvoorbeeld door een extra verpakkingsstation te openen. Dit hoeven we allemaal niet in te regelen in het WMS. Het systeem leert zelf wanneer orders te laat zijn of niet’, legt Weiglhofer uit.

Slim hulpsysteem

Ook de hef- en magazijntrucks van Jungheinrich bevatten steeds meer Artificial Intelligence. Een voorbeeld is de ERC 216zi (foto), een stapelaar met een volledig nieuw ontwerp. Dankzij de ingebouwde lithiumbatterij is deze truck compacter en dus wendbaarder dan vergelijkbare machines in de markt. Deze stapelaar beschikt over een slim hulpsysteem dat op basis van de hefhoogte en het gewicht van de lading voortdurend controleert of de belasting nog conform het laaddiagram is. Als de chauffeur een te zwaar gewicht te hoog heft, kleurt het display rood, klinkt een waarschuwingssignaal en trilt het stuur.

Daarnaast biedt Jungheinrich op alle nieuwe trucks de mogelijkheid om een geavanceerd camerasysteem te installeren. Vier camera’s, waarvan één bovenin de mast, creëren beelden die met behulp van Artificial Intelligence aan elkaar worden geplakt. De chauffeur beschikt daardoor op zijn display over een uniek 360-gradenbeeld zonder dode hoeken, ook al heeft hij een hoge last op zijn vorken. Met Artificial Intelligence wordt het warehouse daarmee niet alleen sneller en efficiënter, maar ook veiliger.