Ardjan van der Blonk: ‘Het verschil maken’

In de zeven jaar dat Ardjan van der Blonk bij Pearle Benelux werkte, is hij sterk gegroeid in supply chain management. Hij heeft zijn kennis kunnen verbreden met een MBA. Met zijn persoonlijke groei, groeide ook de ambitie om een stap naar meer verantwoordelijkheid te maken.

Waarom een nieuwe werkgever?

‘De doorgroeimogelijkheden die er binnen Pearle lagen en ook vanuit de moederorganisatie Grand Vision, waren echter vooral internationaal. Samen met GrandVision en mijn thuisfront heb ik deze mogelijkheden onderzocht, maar de impact op mijn gezin met vier kinderen zou te groot zijn. Iemand uit mijn netwerk wees mij toen op de vacature bij Prénatal. Het reizen is daar incidenteel. Dat beschouw ik als een luxe.’

Een logische keuze dus…

‘Inhoudelijk en op visie kun je functies redelijk snel peilen, maar de cultuur is moeilijker te doorgronden. Ik heb daar wel op doorgevraagd in de gesprekken die ik heb gevoerd met de directie van Prénatal. Ik maak deel uit van het commercieel managementteam en denk actief mee over de formulestrategie. Daarmee kan ik mijn commerciële hart ophalen. De klik die er was met de directie in combinatie met de visie en de mogelijkheden die er open liggen om het verschil te maken, maakte het plaatje compleet.’

Wat speelt er bij Prénatal?

‘Iedereen kent Prénatal van de stadswinkels, maar we hebben ook negentien grote warenhuizen waar het volledige assortiment wordt gevoerd, van fopspenen tot volledige kinderkamers. Waar het bij Pearle alleen om kleine artikelen gaat – waardoor de logistieke kosten een relatief klein percentage van de totale kosten vormen – heeft Prénatal dus een zeer breed assortiment. Supply chain kan daar veel meer het verschil maken en dat maakt het vanuit logistiek oogpunt interessanter. Een van de dingen waar ik mee gestart ben, is het neerzetten van een duidelijke afdelingsstructuur. Voorheen rapporteerden de merchandisers direct aan mijn voorganger. Nu zijn er drie kolommen, te weten logistiek, fashion merchandise en hardware merchandise. De focus komt in de nabije toekomst sterker te liggen op optimale beschikbaarheid in de winkelschappen en webshop. Voor wat betreft de retailmindset liggen er nog veel mogelijkheden. Ik hoef me de komende tijd niet te vervelen.’

Dit artikel is verschenen in Supply Chain Magazine 2 – maart 2014