Arbeidsmarktkrapte in sector transport en logistiek houdt aan

arbeidsmarktkrapte

De arbeidsmarktkrapte in de sector transport en logistiek blijft heel groot. Het tekort aan personeel belemmert veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten. Wel neemt het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs inmiddels iets af. Dat blijkt uit de nieuwe Sectormonitor transport en logistiek.

De omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en in de logistieke dienstverlening houdt aan, meldt het Sectorinstituut Transport en Logistiek. De sector groeit en telt inmiddels ruim 150.000 werknemers. Het aantal faillissementen is stabiel en op een laag niveau. Wel verwachten ondernemers komende maanden een afname van omzet en bedrijvigheid.

Het aantal openstaande vacatures blijft volgens het instituut op een (zeer) hoog niveau en de arbeidsmarkt is krap. Veel ondernemers hebben last van een tekort aan personeel. De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector. Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek.

Andere arbeidsmarktontwikkelingen

Andere arbeidsmarktontwikkelingen uit de nieuwe Sectormonitor zijn dat het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen. Het aantal werknemers stijgt inmiddels al negentien kwartalen op rij. Ook blijft de instroom van werknemers in de sector op een hoog niveau, met een piek op 21 jaar. De uitstroom van chauffeurs neemt echter ook toe, daarbij ligt er een piek op 66 jaar.

Verder neemt het aandeel oproepkrachten onder niet-chauffeurs toe; onder chauffeurs is dit aantal stabiel. Ook stijgt het aandeel parttimers. Uit de Sectormonitor blijkt verder dat de gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen. Deze bedraagt nu 44,8 jaar. De gemiddelde leeftijd van de niet-chauffeurs in de sector transport en logistiek daalt daarentegen verder tot 43,4 jaar.

Sectormonitor

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.