Apps versnellen processen in de supply chain

Vrijwel iedereen in de supply chain beschikt over een smartphone of tablet waarop meerdere apps zijn geïnstalleerd. Vrijwel altijd gaat het om apps die voor de consumentenmarkt zijn ontwikkeld. Specifieke apps voor toepassingen in de supply chain zijn vooralsnog zeldzaam. Daar begint nu verandering in te komen. Niet voor niets. Apps in de supply chain kunnen de onderlinge afstemming verbeteren, processen verkorten en supply chains versnellen.

Door Marcel te Lindert

Freek is net thuis als hij een berichtje op zijn smartphone ontvangt. ‘Morgen rijd je voor NOP Logistics. Laden in Breda.’ Hij ontvangt vaker dat soort berichtjes van zijn planner. Meestal hoort hij de avond van tevoren welke logistiek dienstverlener hem nu weer heeft gecharterd. Morgen is het dus NOP Logistics. Hij swipet naar links en opent de boordcomputer-app van deze logistiek dienstverlener. Hij ziet meteen hoe laat hij in Breda moet zijn en waar zijn rit naartoe gaat. ‘Mmmh, dat kon wel eens een lange dag worden’, mompelt hij voordat hij zijn telefoon weglegt, niet wetende wat hem te wachten staat.

De volgende ochtend staat Freek met zijn truck op het afgesproken tijdstip voor de poort van NOP Logistics. Hij meldt zich bij de portier, die hem docknummer 14 toewijst. Als hij daar zijn trailer heeft geladen, plaatst hij zijn smartphone in de houder op zijn dashboard, klikt de app van NOP Logistics weer open en drukt op start. Zijn rit kan nu echt beginnen.

Nog voor het eerste afleveradres gaat het echter fout. Freek moet een noodstop maken, voelt de lading schuiven en komt dan met een kleine klap tot stilstand tegen de auto voor hem. Hij stapt uit, en inventariseert de schade aan zijn vrachtauto en ziet dat de schade van de tegenpartij ook meevalt. Hij opent vervolgens de deuren van de oplegger en ziet hoe twee grote dozen van een pallet zijn gevallen. Hij pakt zijn smartphone en maakt snel een foto, die dankzij de app automatisch wordt verzonden en toegevoegd aan het dossier van zijn rit op het kantoor van NOP Logistics.

Nog voordat Freek even later – na het invullen van de schadepapieren – weer de weg op rijdt, belt de planner van NOP hem op. ‘Ik zag net de foto. Wat is er gebeurd?’ Freek legt het verhaal uit, vertelt over de opgelopen vertraging en zegt erbij dat de gevallen goederen onbruikbaar zijn geworden. ‘Wacht even, ik heb een wisselgesprek’, onderbreekt de planner hem. Het blijft even stil totdat hij de planner weer hoort praten. ‘Dat was de ontvangende partij’, lacht hij. ‘Die had een notificatie over de vertraging via zijn app ontvangen toen hij aan het ontbijt zat. Hij heeft zijn productieplanning meteen omgegooid. Een uur vertraging is geen probleem meer.’

Internet onderweg

De mogelijkheden van apps in de supply chain zijn groot. Ze bieden via mobiele devices zoals een smartphone of tablet inzicht in de voortgang van activiteiten in de supply chain en maken direct ingrijpen mogelijk. Maar wat is een app nu eigenlijk?

… …
… …

Het volledige artikel is te lezen in Supply Chain Magazine 6 van oktober 2015.

>> Neem nu een digitaal abonnement en lees verder op de iPad of Android