Apps helpen Afrikaanse boer aan eerlijke prijs

Hypermoderne apps moeten kleine Afrikaanse boeren aan een eerlijke prijs voor hun producten helpen. Tussenhandelaren, die de prijzen bewust laag houden, worden zo buitenspel gezet, meldt het AD op 1 september 2016.

In Afrika ontstaan momenteel overal startups die de vaak straatarme boeren met moderne technieken te hulp schieten. Eén van die startups is TruTrade, een Oost-Afrikaans bedrijf dat via een informatiesysteem de actuele marktprijzen voor de hele supply chain inventariseert en vervolgens presenteert aan de andere schakels.

‘Om te zorgen dat tussenhandelaren willen meewerken, geven we ze een commissie die hoger wordt als de boer meer krijgt. Wij verdienen er uiteindelijk aan door de keten efficiënter te maken en bepaalde kosten voor middenschakels weg te nemen’, vertelt Paul Nyende, de Oegandese directeur van TruTrade, in de krant.

App

De tussenpersonen van TruTrade werken met een app om de registratie van de gekochte producten te vereenvoudigen, de kans op gesjoemel te verkleinen en meer transparantie te bieden. Nyende zou de prijsinformatie het liefst digitaal aan de boeren presenteren, maar het is financieel gezien onhaalbaar de Afrikaanse boeren uit te rusten met een smartphone of computer.

Tussenpersonen omzeilen

Een andere startup, het Soedanese Smart Delivery, probeert de tussenpersonen helemaal te omzeilen. Het idee voor Smart Delivery ontstond toen Mostafa Faiz c.s. tonnen aardappelen hadden geoogst, waarvoor ze een prijs kregen die drie keer lager lag dan de consumentenprijs. Faiz: ‘We hadden alleen geen enkele mogelijkheid om direct aan de consument te verkopen.’

Voor Faiz reden een app te ontwikkelen waarmee consumenten rechtstreeks van de boer kunnen kopen en hun producten gratis thuisbezorgd krijgen. Smart Delivery streeft ernaar op den duur alle lagen van tussenpersonen weg te snoeien uit de supply chain. Faiz: ‘Het gaat langzaam, maar momenteel hebben we al twee van de vijf lagen weggenomen.’

Westerse kapitaalinjectie

TruTrade is volgens het AD dankzij een westerse kapitaalinjectie ondertussen al actief voor meer dan 3500 kleine Oost-Afrikaanse boeren. Smart Delivery zit nog in de opstartfase.