Apollo versnelt productieproces van spiraal-conveyors met shopfloor app

Apollo

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group is gestart met de shopfloor-applicatie van Smart Production Solutions (SPS). De onderneming levert spiraal-conveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen. Apollo gebruikt de SPS-applicatie op dit moment voor de urenverantwoording en het klokken van uitgevoerde bewerkingen tijdens productieprocessen. Ruben Bosman, managing director Europa: ‘Dit maakt ons sneller, effectiever en duurzamer.’

De machineleverancier uit Coevorden is de stille kracht achter de spiraal-conveyor-systemen die bij diverse grote bedrijven in gebruik zijn. Brouwerijen en warehouses binnen de e-commerce-sector bijvoorbeeld. De implementatie van de shopfloor-applicatie bij Apollo is een volgende stap in een enkele jaren geleden gestart standaardisatie- en automatiseringsproject. Het traject, waarbij verschillende optimalisatiestappen samenkomen, heeft als voornaamste doel levertijden omlaag te brengen en efficiënter te produceren.

Het automatiseren van een aantal menselijke handelingen was nodig om tot een sterke daling van de levertijd te komen. Daarnaast zijn door het standaardiseren ook de engineeringwerkzaamheden teruggebracht. Inkoopactiviteiten vinden grotendeels automatisch plaats. Ook gebruikt Apollo een productconfigurator. ‘Daarmee kunnen we klanten sneller bedienen, terwijl zij én wij minder kwaliteitsproblemen ervaren. Tegelijkertijd kunnen we dezelfde flexibiliteit voor onze klanten waarborgen.’

Bewuste keuze voor shopfloor-applicatie

Ondanks de aanwezigheid van ERP-software koos Apollo heel bewust voor een shopfloor-applicatie van SPS als aanvulling op de bestaande systemen. ‘Wat we zochten was een applicatie die ons kon helpen bij het digitaliseren van een veelvoud aan handelingen. Daarnaast zochten we een leverancier die specifiek met ons mee kon denken over de inrichting. Daarom zijn we in gesprek gegaan met SPS.’

Bosman stelt dat de urenverantwoording nu sterk is verbeterd. ‘Inkopers besparen een paar uur per week, maar hoeven vooral geen simpele, repeterende taken meer uit te voeren. Voormannen op de werkvloer hebben meer inzicht en zien of iedereen ingeklokt en met de juiste taak bezig is.’ Hij zegt het lastig te vinden een precieze besparing aan te geven. ‘Die bedraagt procenten, maar belangrijker is dat deze applicatie ons helpt bij de totale digitalisering van werkzaamheden. Daarnaast was deze investering nodig om de volgende stappen in de transformatie te kunnen zetten.’

Vervolgstappen

Een vervolgstap is het digitaliseren van de werktekeningen. ‘Die willen we ook op de schermen in de werkplaats krijgen en mogelijk op de tablets. Daarmee is het printen van de tekeningen niet langer nodig, het bespaart tijd en iedereen heeft toegang. Hetzelfde kunnen we doen met de raaplijsten die we digitaal willen gaan afboeken door middel van een handscanner’, aldus Bosman.

Over het gebruik van SPS is hij zeer tevreden. ‘SPS heeft goed meegedacht en toen de applicatie aansloot op onze processen konden we heel vlot live. Door het gebruiksgemak van de applicatie hadden onze medewerkers aan één keer uitleg voldoende. Een medewerker ziet direct wat hij moet doen, zodat het klokken simpelweg niet fout kan gaan.’ De managing director omschrijft de shopfloor-app dan ook als ‘de gewenste stap op weg naar volledige digitalisatie’.