Anita Arts, Rituals: ‘Als een vis in het water’

Anita Arts

Anita Arts is de nieuwe Chief Supply & Sourcing Officer van Rituals. Ze vertrok voor deze nieuwe uitdaging bij  Unilever, waar ze VP Procurement Supply Chain Solutions was. ‘Ik gebruikte de producten al langer: mijn vriendinnen noemden mij al miss Rituals. Dat zegt voldoende.’

Vanwaar de overstap?

Anita Arts: ‘Ik begon bij Unilever tijdens de coronapandemie. Twee jaar heb ik alleen vanuit huis gewerkt, daarbij ook nog eens in een global team. Een headhunter in Barcelona benaderde mij met ‘a role you can’t refuse’. Met een hoofdkantoor in Amsterdam, een jong bedrijf, zonder eigen productie en de wens om internationaal te groeien, zei hij, zonder nog een naam te noemen. Dat stond me meteen aan, want bij Unilever en eerder bij Volkswagen had ik al geleerd dat wanneer er een productie-DNA in het bedrijf zit, dit betekent dat vernieuwing niet snel gaat. Ik was meteen verkocht toen ik hoorde dat het om het wellbeing-merk Rituals ging (‘home & body cosmetics’). Dat bedrijf stond bij mij al op nr. 1 op de lijst van bedrijven waar ik graag zou willen werken, vanwege de cultuur die ze uitstralen, de scale-up-mentaliteit en de sfeer in de winkels. Het bedrijf raakt een bepaalde emotie, mindful en take care of yourself: genieten van de kleine dingen. Ik gebruikte de producten al langer: mijn vriendinnen noemden mij al miss Rituals. Dat zegt voldoende. Tijdens de eerste gesprekken klikte het meteen: allemaal ondernemende, gepassioneerde mensen. Ik voel me als een vis in het water.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Ik ben verantwoordelijk voor sourcing, regelgeving, kwaliteit, master data management en supply chain vanaf dat het product ontstaat. Rituals groeit snel, heeft een omzet van 1,4 miljard euro en er werken zo’n 9800 fte, waarvan er zo’n 150 onder mijn directe leiding vallen.’

Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?

‘Ze zochten iemand die ondernemend is en denkt. Omdat het bedrijf internationaal wil groeien naar 2,5 miljard euro omzet, wilden ze ook iemand die global kan opereren. Dat vergt een bepaalde kennis en mentaliteit, die ik bezit. Ik denk dat mijn open en menselijke karakter, ondernemingszin en buitenlandse ervaring allemaal heeft meegespeeld.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

‘Vier belangrijke punten. Het eerste betreft sourcing; we willen groeien met ons huidige supplier-netwerk en uitbreiden om de voorgenomen groei te bewerkstelligen. Het tweede punt heeft betrekking op de supply chain: we hebben net (half januari, red.) een kick-off voor een network design-studie, dat we later willen implementeren. Ik ben ook op zoek naar een director master data management, die dit globaal companywide gaat implementeren. Het derde punt van aandacht is een sterkere focus op category management en als vierde bekijken we als organisatie een mogelijke refresh van onze supply chain IT-systemen. ‘ 

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘We willen verder groeien. In Europa, maar we gaan ook Azië en het Midden-Oosten verder ontdekken.’