Analyses NK Speed Docking leiden tot nieuwe discussies

De analyses die Caroz doet voor de deelnemers aan het NK Speed Docking leiden tot nieuwe discussies tussen retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners. ‘Je ziet dat er nu discussies op gang komen die berusten op logistieke inhoud in plaats van op service level agreements’, zegt Edward Heijnen, director supply chain development bij Caroz.

Op 26 juni 2014 was de finale van het NK Speed Docking. Voor de tweede keer werd het distributiecentrum van Deen Supermarkten in Hoorn uitgeroepen tot de snelste afhandelaar in 2014. Het dc wist tijdens de competitieperiode van 17 maart tot en met 25 mei van dit jaar de verblijftijden gemiddeld het kortst te houden. In totaal werden 176 vrachtwagens bij dit distributiecentrum in gemiddeld 1:03:19 gewogen verblijftijd gelost. Daarmee overtrof het dc de eigen winnende tijd van 2013 met 4 minuten.

Dit jaar heeft Caroz voor het eerst twee studenten ingezet tijdens de Speed Docking-competitie om de ontvangstprocessen bij in totaal dertien distributiecentra van zes verschillende retailers te meten en analyseren. Naast de data die uit de boordcomputers van de vrachtwagens komt, brachten Fabian Wilbert en Michael Hilden van de Fontys Hogeschool in Venlo op basis van ongeveer 600 zendingen in kaart wat er precies gebeurt tijdens het ontvangstproces. Zo is goed zichtbaar geworden welke problemen de medewerkers op de vloer tegenkomen en ter plekke op moeten lossen. ‘Bovendien hebben we voor het eerst echt inzicht gekregen in de best en worst case scenario’s van de onvangstprocessen en weten we ook welke parameters sterk van invloed zijn op het goederenontvangstproces’, voegt Heijnen daaraan toe.

Andersoortige discussies

Om de verschillende distributiecentra met elkaar te kunnen vergelijken, werd de verblijftijd daarom eerst opgehakt in processtappen. ‘De dc’s verschillen qua volume en throughput. Ook is het ontvangstproces niet in ieder dc hetzelfde’, licht Heijnen toe. Het afpellen van de processtappen legde nieuwe inzichten bloot en leidde daardoor tot andersoortige discussies. ‘Waarom duurt bijvoorbeeld het controleren van zendingen bij het ene dc langer dan bij het andere dc van dezelfde retailer?’, vraagt Heijnen zich hardop af. ‘Dat is een compleet andere discussie dan “de prijs is te hoog” of “de service is niet goed”.’

Logistiek dienstverleningEen andere opvallende ontdekking was dat de verblijftijden bij nachtleveringen langer waren dan overdag. ‘Je zou andersom verwachten omdat er ’s nachts minder files zijn en vrachtwagens dus nagenoeg altijd op tijd arriveren’, vertelt Heijnen. ‘De oorzaak hiervan is te vinden in de planning van het ontvangstproces. Je ziet hier dus een verschuiving van de discussie die nu meer gaat over het plannen van het ontvangstproces, in plaats van het geven van een penalty als logistiek dienstverleners een bepaalde tijdvaklevering niet halen.’

Kortom, van macro-economisch tot individueel bedrijfsniveau is er nu inzicht in de verbetermogelijkheden. Heijnen: ‘We kunnen nu niet alleen kijken naar het netwerk als geheel, maar ook naar de specifieke situatie bij een retailer evenals de combinatie van verlader en logistiek dienstverlener. Op alle niveaus ontstaat inzicht waardoor een benchmark alle kanten op werkt en ketenpartijen schouder aan schouder komen te staan.’

Toenemende belangstelling

Nederland heeft inmiddels vier edities van het NK Speed Docking achter de rug en er is toenemende belangstelling vanuit het buitenland en in andere sectoren. Het NK Speed Docking is namelijk niet alleen fun maar wordt eigenlijk steeds serieuzer. Het concept van het Speed Docking dient een hoger doel, namelijk logistieke ketensamenwerking. En dat is ook toepasbaar op allerlei andere processen. Er wordt over gedacht om volgend jaar het laadproces bij de logistiek dienstverlener en het besteltraject bij afleveradressen meenemen. ‘De vraag wordt dan wel hoe complex de competitie kan worden gemaakt.’ Ook valt te denken aan speed docken bij leveringen aan winkels van een grotere retailer of bij leveringen van fabrikanten aan productielocaties. ‘Wij staan in ieder geval open voor vernieuwing’, aldus Heijnen.