Amazon zet militaire technologie in om te groeien in maaltijdbezorging

Webgigant Amazon werkt aan de ontwikkeling van magnetron-maaltijden die een jaar lang buiten de koeling bewaard kunnen blijven. De voor bezorging aan huis bedoelde maaltijden moeten vanaf volgend jaar op de markt komen. De technologie die wordt toegepast, is afgekeken van het Amerikaanse leger. Dat bericht persbureau Reuters op 11 augustus 2017.

De maaltijden kunnen eenvoudig worden opgeslagen en vervoerd en de kosten zijn lager dan die voor een gangbare bezorgmaaltijd uit een restaurant. Met de bezorgservice hoopt Amazon zijn positie in de Amerikaanse voedselbranche te versterken.

Bijzonder aan de maaltijden is dat ze – verpakt – in warm water worden gelegd dat onder hoge druk staat; vervolgens worden ze nog enkele minuten verwarmd in een magnetron. Door het verkorten van de verwarmingstijd blijft de voedingswaarde, textuur en smaak van het eten bewaard. Iets dat bij veel kant-en-klare maaltijden niet het geval is, stelt 915 Labs, het bedrijf achter deze technologie.

915 Labs verkocht eerder ook al machines aan voedselbedrijven in Azië. Daar bestaat nog geen goede gekoelde bevoorradingsketen. De technologie achter de maaltijden werd in eerste instantie voor het Amerikaanse leger ontwikkeld om het dieet van militairen te verbeteren.

Mooie aanvulling

Amazon investeert al een tijdje flink in zijn activiteiten als boodschappenleverancier; de bezorgmaaltijden zouden daar een mooie aanvulling op zijn. In juni werd al bekend dat het e-commercebedrijf de Amerikaanse supermarkt-keten Whole Foods overneemt. Ook werkt het bedrijf aan een kassaloze winkel in Seattle, waar een app bijhoudt wat de klant mee naar huis neemt.