Alibaba geduchte concurrent voor Bol.com

AlibabaHet Chinese internetbedrijf Alibaba opent ook in Nederland een eigen kantoor. Het hoopt op die manier merken en bedrijven uit de Benelux naar de Chinese consumentenmarkt te lokken. E-commercedeskundigen verwachten dat de komst van Alibaba geduchte concurrentie zal betekenen voor Bol.com.

 Het nieuwe kantoor van Alibaba wordt gevestigd in Amsterdam en zal worden geleid door Roland Palmer, voormalig topman van Blokker. Er is volgens het bedrijf vanuit China met name interesse in zuivel, chocola en alcohol, maar ook in bloemen en babyproducten uit Nederland, België en Luxemburg. Met de opening van het Amsterdamse kantoor is de Europese uitbreiding van het concern afgerond. Alibaba opende eerder al kantoren in Duitsland, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Maar dat Alibaba alleen een Benelux-kantoor opent om de Chinese schatkamer te openen voor Europese merken, zoals de webwinkelgigant vorige week aankondigde, gelooft eigenlijk niemand. ‘Bol.com krijgt nu eindelijk een echte concurrent’, zegt Jorg Snoeck van RetailDetail in het AD van 14 mei 2016. ‘Nu al weten veel Nederlandse consumenten de spotgoedkope Chinese producten op AliExpress te vinden. Dat aantal zal enorm stijgen als Alibaba de aanval opent op Bol.com.’

Meerdere webwinkels

Alibaba beschikt over meerdere webwinkels, zoals het in China zeer populaire Taobao. In Europa is het bedrijf al actief via de site AliExpress, waar goedkope Chinese producten verhandeld worden. En hoewel de Chinese economie stagneert, ziet Alibaba zijn omzet en winst al tijden stijgen. Afgelopen kwartaal draaide het bedrijf een omzet van 3,3 miljard euro, bijna 40 procent meer dan een jaar eerder. De geboekte nettowinst van 386 miljoen euro is op jaarbasis haast een verdubbeling.

Met de komst van een magazijn en klantenservice in Nederland zal voor consumenten de drempel om bij een Chinees bedrijf te bestellen veel lager worden, denkt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Nederlandse (web)winkels krijgen er in dat geval een geduchte concurrent bij. Bovendien zal ook die andere grote concurrent, Amazon, vast een keer de oversteek naar Nederland wagen, verwachten de deskundigen. Het Amerikaanse webwarenhuis is al gevestigd in Frankrijk, Duitsland en Engeland.

Grote disruptie

Met hun supersnelle levering en het handige betaalsysteem iDeal hebben Nederlandse webshops vooralsnog een sterke troef in handen. De Nederlandse consument zal volgens Cor Molenaar dan ook de afweging moeten maken of hij gaat voor snelle levering of kiest voor de laagste prijs – en dus in China koopt. Met lage prijzen zullen de buitenlandse webkolossen de druk op de detailhandel echter nog veel verder opvoeren, meent Molenaar. ‘Nederlandse winkels staan aan de vooravond van een grote disruptie.’