Aldi is de kostenkampioen

Waar vier voormalige directeuren van Aldi vorig jaar een somber toekomstbeeld schetsten, is de winstontwikkeling anno 2012 prima. De supermarktketen slaagt erin om lagere omzetten te compenseren met een hogere productiviteit, door slimme investeringen te doen en hogere marges te pakken. Dat is te lezen in Food Magazine van september 2012.

De nieuwe Aldi-baas Marc Heussinger (45) lanceerde vorig jaar een update van de formule, die de komende twee jaar over 5000 filialen in heel Europa dient te worden uitgerold. In Nederland heeft Aldi zijn filialen onderverdeeld in negen regionale winkelbedrijven, met ieder een eigen distributiecentrum (Best, Culemborg, Drachten, Groenlo, Ommen, Roermond, Roosendaal, Zaandam en Zoetermeer). Iedere werkmaatschappij omvat 45 à 65 filialen, volgens het discountprincipe de ideale maat om te profiteren van schaalgrootte zonder nadelen van een te logge organisatie te ondervinden.

In de winkels van Aldi draait het vooral om efficiëntie. Volgens een manager die in de afgelopen drie jaar bij zowel Lidl als Aldi werkte, schuilt de grootste besparing in het minder inzetten van personeel en ligt de productiviteit bij Aldi een stuk hoger dan bij Lidl die zich op de klant focust. ‘Dat is een van de belangrijkste punten waarop winkels worden aangestuurd: omzet versus ureninzet. Ook derving is belangrijk. We worden tevens beoordeeld op het winkelbeeld, maar niet op de omzet. Of een filiaalmanager weet hoeveel winst zijn winkel maakt? Nee, over marges krijg je niets te horen.’

Aldi heeft de laatste jaren weten te bezuinigen met zaken als een halfautomatisch bestelsysteem, een versimpelde administratie, vereenvoudigde verpakkingen, leveringen die zijn afgestemd op hoe de producten in de winkel staan en expeditieschema’s die beter zijn afgestemd op de personeelsinzet. De logistiek is naar verluidt ‘mega-efficiënt’.

> Lees ook ‘Aldi gaat ook A-merken verkopen’