Aldi gaat ook A-merken verkopen

De 480 supermarkten van de A-merken verkopen. De A-merkfabrikanten hebben grote interesse in verkoop bij Aldi, zo merkt marktonderzoeker GfK. ‘We krijgen regelmatig fabrikanten aan de lijn die daarover vragen hebben’, zegt GfK-directeur Joop Holla op NOS.nl op 29 februari 2012. ‘Zestig procent van de huishoudens bij Aldi en Lidl komen over de vloer. Dus als je producten daar ook in het schap liggen, kun je je omzet behoorlijk vergroten.’

Het Duitse bedrijf heeft tegenover de NOS bevestigd dat het zich momenteel heroriënteert en kijkt welke A-merkproducten in aanmerking komen voor introductie. Waarom Aldi deze drastische koerswijziging wil doorvoeren, wil het bedrijf niet toelichten.

Volgens Laurens Sloot, hoogleraar retailmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen, verliest Aldi al twee jaar klanten. Het marktaandeel is gezakt van negen naar acht procent, terwijl de grote concurrent Lidl juist een positieve ontwikkeling doormaakt. ‘Aldi staat stil. Ze moeten nu dus wel het assortiment completer maken, de winkels meer aankleden en moderniseren om niet nog meer terrein te verliezen.’