Albert Heijn stopt postservice in 156 winkels

Albert Heijn gaat in de meeste van zijn winkels stoppen met de PostNL-punten. In 156 filialen zal het winkelpersoneel niet langer pakketjes in ontvangst nemen en andere postdiensten verlenen. Reden hiervoor is dat PostNL de vergoedingen verlaagt, terwijl de werkdruk voor de baliemedewerkers steeds meer toeneemt. Dat meldt het AD van 6 april 2016.

Een pakketje versturen of retourneren, rouwbrieven posten: in 156 winkels van Albert Heijn is het binnenkort niet meer mogelijk. Vóór 1 juni stoppen deze filialen als servicepunt van PostNL. Het aanbieden van de postdiensten is voor de grootgrutter niet langer rendabel.

Dat heeft er alles mee te maken dat PostNL per 1 juli zijn vergoedingen flink verlaagt. Bovendien is het volgens Albert Heijn te druk geworden bij de balies, onder meer door de fotoservice, stomerij en het afhalen van de pakketjes van Bol.com. Die webwinkel is onderdeel van het Ahold-concern.

Grote maatschappelijke waarde

In negentig andere filialen blijft Albert Heijn wél doorgaan met de PostNL-punten. Het gaat hier om winkels waar de vestiging van het postbedrijf een grote maatschappelijke waarde heeft, bijvoorbeeld omdat er in de buurt geen andere PostNL-punten te vinden zijn.

Volgens PostNL zullen klanten geen hinder ondervinden van het besluit van Albert Heijn. Er worden nieuwe punten geopend, dichtbij de PostNL-punten die verdwijnen. Het is wel de vraag of de openingstijden van de nieuwe PostNL-punten even ruim zullen zijn als die in de Albert Heijn.

Jumbo

In tegenstelling tot Albert Heijn laat supermarktketen Jumbo weten dat de 160 postagentschappen in deze supermarkten wel open blijven. Volgens een woordvoerder voorzien die in een grote behoefte van de klanten en vinden zij het prettig hun boodschappen te combineren met hun postzaken.