Albert Heijn legt focus op thuisbezorging

Albert Heijn

Albert Heijn opent dit jaar een vijfde Home Shop Center (HSC) om de sterke groei van e-commerce te ondersteunen. Vooral de populariteit van thuisbezorging stijgt. Omdat deze groei ten koste gaat van de Pick Up Points, zullen er daar de komende tijd een aantal van sluiten.

Uit recente cijfers van het GfK blijkt dat de groei van online omzet vooral uit thuisbezorging wordt gehaald. ‘Wij herkennen die trend’, zegt Philip Padberg, de nieuwe general manager van ah.nl. Om die groei bij te kunnen benen, opent Albert Heijn dit jaar in Amsterdam een vijfde Home Shop Center.

Dit HSC, waar het volledige assortiment onder één dak komt, biedt plek aan zo’n duizend medewerkers en gaat straks wekelijks circa 40.000 online bestellingen verwerken. De andere HSC’s van Albert Heijn zijn gevestigd in Almere, Eindhoven, Rotterdam en De Meern.

Aantal hubs uitgebreid

Bij sommige Pick Up Points, met name die buiten de stedelijke gebieden, is een verschuiving te zien van afhalen naar thuisbezorging. Om die reden zal er daar een aantal van sluiten. Wel wordt het aantal hubs, de locaties aan de rand van de stad van waar bezorgauto’s de stad in rijden, uitgebreid voor een nog efficiëntere bezorging.

Thuisbezorgen steeds makkelijker

Volgens Padberg heeft Albert Heijn het thuisbezorgen van boodschappen steeds makkelijker gemaakt door onder andere track&trace, de landelijke uitrol van de bezorgbundel in combinatie met gratis bezorging bij Bol.com en een lager minimum bestelbedrag op woensdag en donderdag.