Albert Heijn intensiveert samenwerking met versleveranciers

Supermarktketen Albert Heijn draait al enkele jaren proef met een shared warehouse in Zeewolde. Albert Heijn gaat het Vendor Managed Inventory-concept uitbreiden naar andere versgroepen, zoals vlees, wild, gevogelte, deli- en kant-en-klaarmaaltijden. Eind 2014 moeten er moeten er twee zogenoemde national category centers zijn.

In het shared warehouse ligt niet alleen de landelijke kaasvoorraad van Albert Heijn, maar ook de voorraden van leveranciers. Kaasproducenten krijgen geen leverorders meer van Albert Heijn, zoals vroeger, maar moeten zelf zorgen dat er voldoende voorraad ligt in het distributiecentrum van Albert Heijn. Het voordeel hiervan is dat versproducten in de winkel een à twee dagen langer goed blijven, wat leidt tot minder derving. Ook heeft het minder nee-verkopen en lagere transportkosten als resultaat.

Verder verandert de facturering. Pas op het moment dat de goederen van de bulkvoorraad naar de picklocatie worden overgezet, komen deze in eigendom van Albert Heijn en kan er worden gefactureerd.