AkzoNobel vermindert forecastingfouten met demand sensing

AkzoNobel_logoOm klanten beter van dienst te zijn, gaat AkzoNobel Point of Sale (POS)-data gebruiken ter vermindering van forecastfouten met een extra percentage van 25 procent. AkzoNobel implementeert daarom momenteel de Demand Sensing en Multi-Enterprise Inventory Optimization van Terrra Technology in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. ‘Door de implementatie van Terra’s MDS kunnen wij nu gebruik maken van POS-data om waarde voor AkzoNobel en onze klanten te creëren’, zegt Alain Crottaz, EMEA Planning Director bij AkzoNobel.

Dankzij MDS wordt de supply chain van AkzoNobel nauw met de winkelschappen verbonden. Crottaz: ‘Door dagelijkse gegevens van detailhandelaren met demand sensing te gebruiken kunnen wij hun bestellingen voorspellen. De mogelijkheid om wijzigingen in de vraag te voorspellen en snel te reageren helpt ons bij het verwezenlijken van onze hoofddoelstellingen, namelijk het verlagen van voorraden en het tegelijkertijd verbeteren van de klantenservice.’

AkzoNobel is de eerste chemische fabrikant die Terra’s Multi-Enterprise Demand Sensing live in Europa gebruikt om de supply chain-planning te verbeteren. Door gestructureerd gebruik te maken van downstreamgegevens voor ieder onderdeel in de supply chain en zo actuele, dagelijkse forecasts te genereren, verbetert het demand sensing. Het systematisch gebruik van deze informatie is een nieuwe vorm van geautomatiseerde samenwerking, waardoor fabrikanten hun klantenservice kunnen verbeteren en concurrentievoordeel kunnen behalen zonder verdere eisen op te leggen aan detailhandelaren. Doeltreffend replenishment en voorraadbeheer als gevolg van een beter inzicht in de vraag maakt werkkapitaal vrij en zorgt voor nieuwe groeimogelijkheden op volatiele markten.