Ahold moet Amerikaanse belofte inlossen

Ahold-topman Dick Boer staat voor de taak om aan de Amerikaanse oostkust een dominante positie in de retail te veroveren. Het creëren van synergie tussen de fusiebedrijven Ahold en Delhaize is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De samenwerking zou op termijn in een jaarlijkse besparing van 500 miljoen euro kunnen resulteren, bericht het FD op 18 maart 2016.

Ahold en Delhaize halen momenteel al twee derde van hun omzet uit de detailhandel in de VS. Hun marktaandeel bedraagt er 4 procent. Dick Boer is er vooralsnog niet op gebrand dat aandeel verder uit te bouwen. De focus ligt volgens hem op het marktaandeel in de staten waar ze al zitten. Dát uitbreiden is het streven.

Volgens Boer is er nog veel te winnen aan de oostkust. Dat is voor Ahold en Delhaize, met de integratie en consolidatie van het bedrijf, vandaag de dag van belang. Meer dan een eventuele uitbreiding aan de westkust. ‘We zitten aan de oostkust en willen in die staten de dominante nummer 1- of -2-posities hebben’, aldus Boer.

Combinatie sterker maken

De fusie van Ahold en Delhaize vraagt volgens de CEO nu om een goede integratie van de bedrijven. ‘We moeten waarde creëren door de combinatie sterker te maken. We moeten samen een heldere strategie neerleggen voor versterking aan beide kanten van de oceaan. Die zijn we nu aan het maken voor de combinatie.’

Boer laat weten dat de aandeelhouders massaal vóór de fusie stemden en nu verlangen dat er synergie gecreëerd wordt. ‘We kunnen over drie jaar een jaarlijkse besparing van 500 miljoen euro realiseren met twee derde vanuit de Verenigde Staten. Dat moeten we waarmaken. We hebben nog een lange weg te gaan.’

Groeien in online

De strategie van de retailer is om enerzijds te groeien in online en anderzijds marktaandeel te veroveren, aldus Boer in het FD. ‘We maken veel operationele kosten om uit te breiden naar grotere gebieden. We steken extra geld in marketing. In steden verdienen we geld, in Amsterdam, Rotterdam, Chicago. Nieuwe gebieden als New York kósten geld. Maar dat is prima.’